Rengeteg veszélyes helyzetet hordozhat magában a tömegközlekedés. Érdemes felkészültnek lennünk az olyan helyzetekre, amikor baleset ér bennünket, vagy másokat. Tukacs Emánuel Dávid biztosítási szakértő mondta el lapunknak, hogy mire érdemes figyelnünk baj esetén.
Forrás: Thinkstock
Nem mindegy, ki a hibás
Fontos megjegyezni, hogy nem minden esetben mások a hibásak. A balesetünkért mi is lehetünk felelősek. Például, ha úgy ér bennünket sérülés, hogy nem kapaszkodunk a villamoson, és a baleset-megelőzés miatt, hirtelen fékezés következtében elesünk, megsérülünk, azért csak és kizárólag magunkat hibáztathatjuk. Valamennyi tömegközlekedési eszköz bármikor kényszerülhet vészfékezésre. Erre a figyelmünket is felhívják matricákkal, időnként a hangosbemondó is jelzi a járatokon. Ilyen szerencsétlenség esetén csak a saját baleset-biztosítónknál élhetünk kártérítési igénnyel, amennyiben már rendelkezünk ilyennel. Ha nincs felelős, vagy mi vagyunk azok, akkor legfeljebb a saját baleset-biztosításunk terhére kérhetünk kártérítést. Ha lehetőségeink megengedik, rendelkezzünk ilyennel, emellett pedig mindig kapaszkodjunk az utazás alatt!
Bárhol érhet baleset
Balesetet nem csak a tömegközlekedési eszközökön, hanem az odavezető folyosókon, mozgólépcsőkön is elszenvedhetünk. Ezért nagyon fontos, hogy a metrók mozgólépcsőin is kapaszkodjunk. Vészhelyzet esetén ugyanis egy gombnyomásra hirtelen megállhatnak. Sajnos nagyon gyakori, hogy a mozgólépcsőkön és a tömegközlekedési eszközökön is az utasok kapaszkodás nélkül a telefonjuk képernyőjébe belefeledkezve vesznek részt az utazásban. Ez veszélyes és egyben felelőtlen magatartás. Ha nem a járműveken, hanem a például a buszmegállóban, pályaudvarokon, vagy állomásokon saját hibánkon kívül ér minket sérülés, akkor is jár a biztosítás, de csak akkor, ha utazás céljából tartózkodunk az adott területen.
Mit tegyünk sérülés esetén?
Mindenekelőtt az első és legfontosabb dolog, ha személyi sérülés történt, minden esetben hívjunk rendőrséget, és készüljön jegyzőkönyv a történtekről. Súlyosabb sérülés esetén természetesen a mentőket is riasztani kell, de a rendőrség hívása és a jegyzőkönyv soha ne maradjon el. A biztosítóknál a kártérítési igény benyújtásához is szükség lehet rá, valamint a felek közötti vitás helyzetek rendezéséhez is jól jöhet.
Ki a felelős?
2012 óta a budapesti tömegközlekedési eszközök igénybevételéhez a jegyvásárlással már nem kapunk baleset-biztosítást a közlekedés idejére. Azonban, ha a Volán és a MÁV járatain érvényes jeggyel utazunk, akkor a beleset súlyosságától függően járhat baleset-biztosítási térítés, de nem nagy összeg, azonban a BKV járatain már más a helyzet. Viszont vannak olyan esetek, amikor élhetünk a kártérítés igényével. Ilyen például, ha a jármű, vagy a sofőr hibájából sérülünk meg. Ebben a helyzetben az érintett tömegközlekedési eszköz kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának terhére élhetünk kártérítési igénnyel. Akkor, ha egy másik jármű okozza a balesetet, akkor annak biztosítójánál reklamálhatunk.