Forrás: Thinkstock
Az iskolai bántalmazás, vagyis az úgynevezett bulling (megfélemlítés) széles skálájával találkozhatunk: csúfolódás, kiközösítés, de akár testi bántalmazás is előfordulhat. De mit tehet ilyenkor egy aggódó szülő?
Mindig van előzmény
A bulling nem csak az erőfitogtatásnak tudható be. Előfordulhat, hogy a bántalmazó a saját bizonytalanságát, frusztrációját vezeti le egy másik gyermeken. Az iskolai bántalmazás nemcsak egyszeri eset, hanem ismétlődő, és a cél fájdalmat okozni valakinek, ezzel is bebizonyítva az erejét. Mindenképp el kell különíteni a vicces ugratást a bántalmazástól. Míg előbbi célja a közös nevetés, addig utóbbinál a fájdalom okozása, megfélemlítés.
Nem beszélnek róla
Előfordul, hogy a gyermeknél csak nehezen lehet észrevenni a jeleket, mivel nem akar róla beszélni, azonban itt nagyon fontos szerepe van a jó viszonynak a fiatalok és a szülők között. Feltűnő lehet, ha a gyermek visszahúzódóbb lesz, nem beszél az iskoláról. Árulkodó jel lehet még, ha elkezdi rágni a körmét, romlanak a tanulmányi eredményei, vagy reggelente szorongva indul el otthonról.
Többen egy ellen
Általában több gyerek fog össze, hogy bántalmazzanak valakit, így az erőviszonyok sem egyeznek meg, ezzel nehezítik az áldozat helyzetét – mondta lapunknak Standovár Sára gyermekpszichológus. Ilyenkor magára marad a gyerek, amely miatt még jobban befordul. Ugyanúgy, ahogy a felnőttek életében, az iskolában is megvannak a szerepek, amelyeket tartani akarnak, leginkább a bántalmazás különböző formáival.
Nem biztos hogy segít
A szülőknek nem érdemes közbeavatkozni, hiszen így még nagyobb bajt okozhatnak. A gyermekek gondviselői a saját porontyuk mellett állnak ki, így előfordulhat, hogy a szülők is összevesznek. Emellett a közbeavatkozás újabb szekálásra adhat okot – mondta a szakértő. Azonban vannak olyan helyzetek, amikor már elkerülhetetlen a külső közbelépés a lelki problémák elkerülése érdekében. Mindenképp fontos, hogy ne hibáztassuk a gyermeket a körülötte kialakuló helyzet miatt, legyünk megértőek, és beszélgessünk vele a témáról, azonban soha ne erőltessük a kommunikációt.
Első az osztályfőnök
Ha azt tapasztaljuk, hogy gyermekünk szomorú az iskola miatt, akkor először mindenképp az osztályfőnököt keressük fel, mivel neki van a legnagyobb rálátása az intézményben történtekre. Hívjuk fel a figyelmét a problémára és kérjük a pedagógus vagy iskolapszichológus segítségét! Standovár Sára szerint együttműködésre kell tanítani a gyermekeket, így megismerhetik a bántalmazott fél értékeit. Legjobb, ha olyan csoportos feladatokat kapnak, amellyel erősíthetik az összetartást, és jobban megismerhetik az osztálytársaikat.
Mit tehet a gyerek?
Nem könnyű, ha a gyermek meg akarja védeni magát, viszont létezik egy módszer, amellyel a tudósok is egyetértenek. A szekáló célja, hogy kihozza a sodrából az áldozatot, így győzedelmeskedik. Azonban ha ez nem sikerül neki, akkor kiesik a szerepéből, ilyenkor abbahagyja a bántalmazást, viszont nem biztos hogy már az első alkalommal véget érnek a megpróbáltatások. A gyermekeknek meg kell tanulni, hogy az idegesség és a félelem látszata csak fokozza a bántalmazást, ezért jobb, ha nyugodt marad, és szép szavakkal válaszol az őt ért sérelmekre.