Aktuális

Kormánnyal hozta el a forradalmat a Skoda

Bors

Létrehozva: 2018.02.03.

A jövő autóit sokan képzelik el úgy, hogy azokban már nem lesznek vezetéshez szükséges egységek. Pedig az autóipar több mint egy évszázados fejlődése rácáfol erre, egyelőre semmi jele, hogy a kormánykereket elhagynák a gyárak a járművekből. Most a Škoda modelljein keresztül mutatjuk be, hogyan finomították az évek során az automobilok irányítását, mikor volt először szükség a dudára, ho­gyan került egyre több kapcsoló a kormány mellé, hogyan váltották le a fakormányt mű­anyagra.

Voiturette A (1905)

Bár az autókat eleinte még karokkal és gombokkal lehetett vezetni, a Škoda első Laurin & Klement modelljében már volt rendes kormány. Ez óriási áttörésnek számított. A funkciója ugyan merőben eltért a maitól, a tekerhető kerék közepén lévő karral lehetett a motort szabályozni.

110 (1925)

A kormányon található karocska megmaradt még ekkor is, a kézi­gáz szerepét töltötte be, ma­nap­­ság tempomatnak hívják. Ez abban az időben inkább biztonsági kiegészítőnek számított, mivel a 20-as évek rossz minőségű futóművei mellett a gyatra utakon a sofőrnek sokszor az is problémát jelentett, hogy a gá­zon tartsa a lábát. Ebben segített a kézzel adagolható gáz.

860 (1932)

A 30-as évek autóin megjelentek a lámpa- és indexkapcsolók a kormány alatt. A Škoda ekkor a legendás 860-as modellt gyártotta.

SUPERB 4000 (1940)

Eltűnt a kormány alól a lámpakapcsoló, átkerült a műszerfalra.

450 (1959)

Továbbfejlesztették a dudát. Annak érdekében, hogy működtetése egyszerűbb le­gyen, a Škoda 450, mint a híres Feli­cia elődje, egy félkörrel egészült ki, bárhol rögtön lehetett dudálni.

1000 MB (1966)

Sok év után visszatértek a kapcsolók. A lámpa és a fénykürt kapcsolója a jobb oldalra, az indexé pedig a bal oldalra került. A kürt az egyik kapcsolóval mű­ködött.

120 L (1984)

Míg a legelső kormányok az autózás őskorában fából készültek, a háború utáni években már ke­mény műanyagokat használtak. A Škoda 120L kormányát ugyanakkor sokkal finomabb tapintású anyagból, poliuretán habból készítették. A kapcsolók elrendezése ismét változott, a lámpa, az index és a kürt a bal oldalon kapott helyet, míg a jobb oldalon megjelent az ablaktörlő kapcsolója.

FAVORIT (1989)

Bár az új Favorit megjelenésében, dizájnjában nagy áttörést hozott, érdekes módon a kormány környékén ez kevésbé volt érzékelhető a 120L-hez képest, de lényegesen elegánsabb lett. Később olyan extrákkal is csinosították a kereket, mint például a bőrbevonat.

FELICIA (1996)

A kormány funkciója kiegészült egy újabb biztonsági eszközzel: megjelent a légzsák. Persze ek­kor még jelentős felárért, rendelhető extraként. A kezelőszervek is drámaian kicserélődtek, megjelentek az első gombok a kormányon, illetve mindkét bajuszkapcsolóról lehetett dudálni.

OCTAVIA RS (2017)

A modern idők kormánya igazi műremek: multifunkciós, a ve­zetőnek gyakorlatilag nem is kell levennie a kezét a kormányról az autó kezeléséhez. Megváltozott a formája is, a hagyományos kört az alul-felül ellaposított, sportos dizájn váltotta fel.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek