A jövő autóit sokan képzelik el úgy, hogy azokban már nem lesznek vezetéshez szükséges egységek. Pedig az autóipar több mint egy évszázados fejlődése rácáfol erre, egyelőre semmi jele, hogy a kormánykereket elhagynák a gyárak a járművekből. Most a Škoda modelljein keresztül mutatjuk be, hogyan finomították az évek során az automobilok irányítását, mikor volt először szükség a dudára, hogyan került egyre több kapcsoló a kormány mellé, hogyan váltották le a fakormányt műanyagra.
Voiturette A (1905)
Bár az autókat eleinte még karokkal és gombokkal lehetett vezetni, a Škoda első Laurin & Klement modelljében már volt rendes kormány. Ez óriási áttörésnek számított. A funkciója ugyan merőben eltért a maitól, a tekerhető kerék közepén lévő karral lehetett a motort szabályozni.
110 (1925)
A kormányon található karocska megmaradt még ekkor is, a kézigáz szerepét töltötte be, manapság tempomatnak hívják. Ez abban az időben inkább biztonsági kiegészítőnek számított, mivel a 20-as évek rossz minőségű futóművei mellett a gyatra utakon a sofőrnek sokszor az is problémát jelentett, hogy a gázon tartsa a lábát. Ebben segített a kézzel adagolható gáz.
860 (1932)
A 30-as évek autóin megjelentek a lámpa- és indexkapcsolók a kormány alatt. A Škoda ekkor a legendás 860-as modellt gyártotta.
SUPERB 4000 (1940)
Eltűnt a kormány alól a lámpakapcsoló, átkerült a műszerfalra.
450 (1959)
Továbbfejlesztették a dudát. Annak érdekében, hogy működtetése egyszerűbb legyen, a Škoda 450, mint a híres Felicia elődje, egy félkörrel egészült ki, bárhol rögtön lehetett dudálni.
1000 MB (1966)
Sok év után visszatértek a kapcsolók. A lámpa és a fénykürt kapcsolója a jobb oldalra, az indexé pedig a bal oldalra került. A kürt az egyik kapcsolóval működött.
120 L (1984)
Míg a legelső kormányok az autózás őskorában fából készültek, a háború utáni években már kemény műanyagokat használtak. A Škoda 120L kormányát ugyanakkor sokkal finomabb tapintású anyagból, poliuretán habból készítették. A kapcsolók elrendezése ismét változott, a lámpa, az index és a kürt a bal oldalon kapott helyet, míg a jobb oldalon megjelent az ablaktörlő kapcsolója.
FAVORIT (1989)
Bár az új Favorit megjelenésében, dizájnjában nagy áttörést hozott, érdekes módon a kormány környékén ez kevésbé volt érzékelhető a 120L-hez képest, de lényegesen elegánsabb lett. Később olyan extrákkal is csinosították a kereket, mint például a bőrbevonat.
FELICIA (1996)
A kormány funkciója kiegészült egy újabb biztonsági eszközzel: megjelent a légzsák. Persze ekkor még jelentős felárért, rendelhető extraként. A kezelőszervek is drámaian kicserélődtek, megjelentek az első gombok a kormányon, illetve mindkét bajuszkapcsolóról lehetett dudálni.
OCTAVIA RS (2017)
A modern idők kormánya igazi műremek: multifunkciós, a vezetőnek gyakorlatilag nem is kell levennie a kezét a kormányról az autó kezeléséhez. Megváltozott a formája is, a hagyományos kört az alul-felül ellaposított, sportos dizájn váltotta fel.