Megtörtént vagy sem? Létezik vagy merő kitaláció az egész? Városi legendák rovatunkban hajmeresztő történetek és állítások nyomába eredünk. Szegeden keresték a Szarajevóban meggyilkolt Ferenc Ferdinánd autóját a háború után az amerikaiak, mert elterjedt róla, hogy aki beleül, meghal.
1927-ben nem mindennapi vendég érkezett Szegedre. A tengerentúli Ewening Post újságíróját azzal a feladattal küldték a városba, hogy annak az elátkozott kocsinak a történetéről tudósítson, amelyben 1914-ben megölték Ferenc Ferdinánd trónörököst Szarajevóban.
Az autóról szörnyű legendák keringtek az I. világháborút kirobbantó merénylet óta: „aki beleül, ép kéz-lábbal nem kerül ki belőle”. A nemzetközi sajtó egy 1927-es cikkben számolt be egy szegedi balesetről A világ legszerencsétlenebb autója címmel. Eszerint egy dúsgazdag szegedi autókereskedőt is utolért az átok, az autó ugyanis felborult, és maga alá temette. A Berliner Zeitung szerint ez volt a halálkocsi nyolcadik áldozata, ami után Szeged városa a múzeumban helyezte el. Az amerikai újságíró találkozott is a szegedi kollégáival a Délmagyarországnál, de ki kellett, hogy ábrándítsák, ugyanis felvilágosították, hogy a legendából nem igaz semmi – írta a városi legendákkal és átverésekkel foglalkozó urbanlegends.hu.
A trónörököst szállító autó legendája pedig világszerte ismert volt. Sok újság részletesen beszámolt a halálautó vélt áldozatairól és a balesetekről. Az első áldozat eszerint az osztrák Potiorek tábornok volt, Ferdinánd halála után a kocsi új tulajdonosa, aki egy ütközet elvesztése után megőrült. Az autó következő birtokosa Potiorek egyik kapitánya lett, aki kilenc nap múlva halálra gázolt két gyalogost, majd egy fának ütközve maga is meghalt. Jugoszlávia kormányzója legalább túlélte, ő „csak az egyik karját” vesztette el az autó miatt. A következő vásárló egy orvos volt, aki árokba borult, és halálra zúzta magát. A sorban egy ékszerész jött, aki öngyilkos lett. Ezután egy svájci autóversenyző következett, aki egy sziklafalról lezuhanva halt meg. Egy szerb gazda volt az utolsó előtti áldozat, de neki még a felesége is meghalt egy szokatlan balesetben. Utolsó birtokosa, Hirschfeld Tibor autószerelő egy hosszú kocsisor előzésekor bekövetkezett balesetben vesztette életét. A halálautó ezután befejezte végzetes pályafutását, és a Bécsi Történettudományi Múzeumba került.
Elképesztő történet, de csak az autó utolsó állomására van bizonyíték. Az 1910-ben gyártott Gräf & Stift márkájú járgány egy bécsi múzeumban pihent 1914 és 1944 között. Márpedig ott biztosan nem tudott ennyi embert megölni.
Ha ötlete van vagy témát javasol, írjon! Várjuk levelét erre az e-mail-címre: [email protected]
Rovatunk következő anyagát hétfőn olvashatja