<p>Vásárlás előtt még a kocsi hirdetésében szereplő kilométeróra-állást is összevetheti a valós adattal. </p>
Nem kell messzire menni, hogy használtautó-vásárlással kapcsolatos horrorsztorit halljon az ember. Nemegyszer előfordul, hogy a kiszemelt kocsinak köszönőviszonyban sincsenek a megadott adatai a valósággal, ami rengeteg fejtörést okozhat. Az anyagi károkról nem is beszélve. A leggyakoribb csalás a kilométeróra visszatekerése. A Totalcar.hu például elképesztő pofátlanságot szúrt ki: egy fővárosi autókereskedés ellenőrzött, keveset futott autóként jellemezte azt a 2006-os Fordot, amelyről kiderült, korántsem olyan, mint amilyennek leírták. A kocsi számlálója 323 ezerről 184 ezerre lett visszatekerve.
Az újságíró megtalálta a hirdetésben szereplő jármű eredeti gazdáját és annak hirdetését, amelyben még a valós szám szerepelt. Gyorsan kiderült, az eladó korrekt módon adta el a cégnek az autót, amely később már visszatekert állapotban bukkant fel a kereskedés kínálatában. Felelőse még nincs a csalásnak, egy azonban biztos: valaki bűncselekményt követett el.
Visszakérheti a pénzét
De mégis mit tehetünk, hogy megkíméljük magunkat a vásárlás utáni kellemetlenségektől? Dr. Újvári Zoltán ügyvéd a Borsnak elárulta, ha a megvétel után fél éven belül keletkezik hiba az autóban, akkor természetes személy vevő esetén úgy kell tekinteni a törvény szerint, hogy az már a megvételnél is fennállt.
– Ez a hat hónap azért fontos, mert ebben az esetben a kereskedésnek kell bebizonyítania, hogy a hiba nem volt meg az eladáskor. Négyféle lehetőségünk van. Kérhetünk javítást vagy azt, hogy cseréljék ki az autót, adjanak vissza a vételárból vagy fizessék vissza a teljes összeget a kocsi visszaadásával egyidejűleg – magyarázta lapunknak az ügyvéd. Fél év letelte után már nekünk kell bizonyítani az állításunkat.
– Ha magánszemélytől vettük a járművet, akkor egy év kellékszavatossági igényünk lehet, ha kereskedéstől, akkor kettő. Ez azt jelenti, hogy eddig van lehetőségünk előterjeszteni igényünket – mondta a szakember.
Szakértőt keressen fel
Amikor már bekövetkezett a baj, és kiderült az autóról, hogy korántsem olyan, mint a hirdetésben, első körben gépjárműszakértő segítségét kell kérni.
– Márkaszervizbe akkor érdemes menni, ha olyan autót vettünk, amelynek technikai háttere lehetővé teszi, hogy diagnosztikával kiolvassák a problémát. Ha régebbi típusú a kocsi, gépjárműszakértőhöz vigyük, készíttessünk szakértői véleményt. Ezzel a birtokunkban érdemes az ügyben fellépni – magyarázta az ügyvéd. A legfontosabb, hogy olvassuk végig, mit írunk alá vásárláskor, mert lehet, hogy pont azzal a dokumetummal vezetnek meg bennünket.
Figyeljen a részletekre
Első körben a hirdetésben szereplő adatokat hasonlítsuk össze a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának adataival. A kilométeróra állások járműeladáskor és műszaki vizsga alkalmával rögzítésre kerülnek a központi rendszerben. Ebből arra is lehet következtetni, hogy mikor hozták be az országba az autót, mert akkor kerül az adatbázisba az első információ.
A lehetőség elérhető online felületen (ide kattintva) vagy okostelefonon az OkmányApp mobilalkalmazás segítségével Android és IOS platformon. A szolgáltatáshoz mindenképpen ügyfélkapu-regisztrációra vagy telefonos azonosítási szolgáltatásra vonatkozó regisztrációval kell rendelkeznie. A bejelentkezés után könnyedén, pár kattintással lekérheti egy vagy akár több autó műszaki adatait.
A KEKKH adatbázisának oldalán lehetőségünk van az alábbi adatok egyezőségének ellenőrzésére is:
Forgalmiengedély-szám * Első nyilvántartásba vétel időpontja * Első magyarországi nyilvántartásba vétel időpontja * Műszaki érvényességi idő * Saját tömeg * Együttes tömeg * Szállítható személyek száma * Hengerűrtartalom * Hajtóanyag * Teljesítmény * Forgalmazási korlátozás ténye