Forrás: Facebook
Egy kezünk is elég lenne, ha össze akarnánk számolni, hány magyarországi mesterszakács étterme kapta meg eddig a világ legrangosabb gasztronómiai díját, a Michelin-csillagot.
Michelin-csillagos étterem séfjének lenni presztízst jelent, viszont amennyire felemelő, anynyira lélekromboló érzéssel is jár ez az elismerés.
– Minden esztendőben márciusban derül ki, hogy mely éttermek kapják, illetve tarthatják meg a Michelin-csillagot. Úgyhogy nekem az idei március is arról szólt, hogy volt pár infarktusom, míg ki nem derült, maradtunk-e csillagos étterem – mesélte a Konyhafőnök zsűrijéből is ismert Sárközi Ákos, aki 2014-ben a Borkonyha séfjeként részesült az elismerésben.
Azóta állandó rajta a nyomás, ahogy a többi csillagot szerzett kollégáján is, mivel a rangos elismerés nem örökre szól, a csillagot minden évben újra ki kell érdemelni.
– Sokkal könnyebb megkapni a Michelin-csillagot, mint megtartani. Nagyon nehéz dolog mindig topon lenni, mindenkinek megfelelni. Belátom, hogy sajnos nekem sem sikerül ezt mindig jól kezelni – ismerte be Sárközi, aki azt is elmondta, arra kínosan ügyel, hogy ne a kollégáin vezesse le a felhalmozott feszültséget.
– A nyugtatásra nekem különösen jó a festés. Többek közt ezért is szeretek ecsetet ragadni. Sajnos olyan ételről még nem tudok, ami segít a stresszlevezetésben – mondta nevetve.
– Bár sokszor előfordul, hogy a többi csillagos séffel elmegyünk együtt egy jó kis hamburgert megenni. A séf elújságolta azt is, hogy amióta kiszállt a Konyhafőnök zsűrijéből, végre több időt tud fordítani kedvenc hobbijára, a festészetre.
Csillagos tévhit
A Michelin-csillagot nem séfek kapják, hanem éttermek. Nem véletlen, hogy az éttermeknél gyakran meg sem említik a séf nevét a kalauzokban, az étterem neve mellett szerepel a csillag. Így a csillagot magával sem viheti a séf, hiszen nincs is neki, és az étterem sem veszíti el, ha távozik a séf. Ennek ellenére a köznyelvben, gyakran mondják, hogy „Michelin-csillagos séf”.
Hogyan értékelnek?
Az éttermeket öt szempont szerint értékelik: Az ételek minősége, a sütés, főzés, ízesítés tökéletessége, a konyha eredetisége, stílusa, az ár-érték arány és a látogatások gyakorisága.
A névtelen kritikusok véleményezése alapján kap az étterem egy vagy több csillagot. A vizsgálat a teríték minőségét, a dekorációkat nem veszik figyelembe. Évente nagyjából 250 éttermet látogatnak meg.