Információink szerint hatszáz fogyasztónál okozott áramszünetet Gyálon egy kamion, de úgy tűnik, nem a sofőr a hibás. „Magával vitt” egy lelógó légvezetéket, és kidöntött két villanyoszlopot is.
Egy Tüzép-telepre tartott egy szlovén rendszámú kamion tegnap a Pest megyei Gyálon. Lekanyarodott a Kőrösi útról egy földes mellékutcára, és először a sorrendben második villanyoszlopot döntötte ki, majd az magával rántotta az utca elején álló elsőt. Utóbbi ripityára tört egy parkoló autót (a sarkon álló házban üzletek működnek).
Belógott a vezeték
A Bors munkatársának a helyszínen egy gyáli állította: egy rendőrtől tudja, hogy egy, az utca felett keresztben húzódó és túl mélyre lógó légkábelt „vitt el” a teherjármű, így rántotta ki egymás után a két oszlopot. Úgy tudjuk, az egyik kábeltévé-szolgáltató vezetékéről van szó. A sofőr sokáig nem mert kiszállni, félt attól, hogy megüti az áram.
– Baja végül senkinek sem esett, a kiérkező tűzoltók áramtalanították a járműveket, és biztosították a helyszínt a rendőrök érkezéséig – nyilatkozta a Borsnak a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője, Kisdi Máté. A Pest megyei főkapitányság pedig megerősítette: a kamion valóban beleakadt a felsővezetékbe, avagy a felsővezeték a kamionba. De hogy eshetett ez meg?
Szabványok vannak
Magyarországon egy jármű, így egy kamion magassága sem haladhatja meg a négy métert az érvényes szabályozás szerint. Másrészről a Bors által megkérdezett szakemberek megerősítették azt az előírást is, hogy egy szabadtéri (közterületi) légvezeték nem lehet 5,5 méternél alacsonyabban. Nem kell hozzá profi matekosnak lenni, hogy kiszámoljuk: ha ezt betartják, esély sincs rá, hogy egy jármű teteje elvigyen egy kábelt.
Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülétének szóvivője a Bors érdeklődésére elmondta: egyáltalán nem tipikus az ilyen baleset. A közúti fuvarozók betartják a megengedett méreteket, beleértve az autó szélességét és magasságát is. Ezeket egyébként a hatóságok folyamatosan ellenőrzik is, s túlméret esetén jönnek a szankciók. Túlméretes járművekre engedély szükséges, hogy közlekedhessenek, illetve olyan útvonalon járnak – kísérőautóval –, ahol nem történhet meg a gyálihoz hasonló eset.
Jól megúszták
Ezek a kisfeszültségű vezetékeket tartó, úgynevezett áttört betonoszlopok 7-10 méter magasak, és meglehetősen nagy a tömegük is. Lantos Tivadar villamosmérnök a Borsnak azt mondta: nagy szerencse, hogy „csupán” egy autóban esett kár.
– Ilyen esetben egy úgynevezett földzárlat jön létre. Ha a kábel a földre esik, azonnal lekapcsol az automata az alállomásokon, vagyis nem ráz meg senkit az áram. De ez a szerencsés eset. Az is előfordulhat ugyanis, hogy a vezeték egy szigetelt kerítésre zuhan, aminek az alja nincs földelve. Ez pedig akár halálos balesetet is okozhat. Mázli, hogy most nem ez történt.
Kerestük az érintett kábelszolgáltatót is, várjuk válaszukat.