Aktuális

Hogy akadhatott egy kamionba egy légkábel? - a Bors utánajárt!

L. B., B. B. A.

Létrehozva: 2018.06.08.

Információink szerint hatszáz fogyasztónál okozott áramszünetet Gyálon egy kamion, de úgy tűnik, nem a sofőr a hibás. „Magával vitt” egy lelógó légvezetéket, és kidöntött két villany­oszlopot is.

Egy Tüzép-telepre tartott egy szlovén rendszámú kamion tegnap a Pest megyei Gyálon. Lekanyarodott a Kőrösi útról egy földes mellékutcára, és először a sorrendben második villanyoszlopot döntötte ki, majd az magával rántotta az utca elején álló elsőt. Utóbbi ripityára tört egy parkoló autót (a sarkon álló házban üzletek működnek).

Belógott a vezeték

A Bors munkatársának a helyszínen egy gyáli állította: egy rendőrtől tudja, hogy egy, az utca felett keresztben húzódó és túl mélyre lógó légkábelt „vitt el” a teherjármű, így rántotta ki egymás után a két oszlopot. Úgy tudjuk, az egyik kábeltévé-szolgáltató vezetékéről van szó. A sofőr sokáig nem mert kiszállni, félt attól, hogy megüti az áram.

– Baja végül senkinek sem esett, a kiérkező tűzoltók áramtalanították a járműveket, és biztosították a helyszínt a rendőrök érkezéséig – nyilatkozta a Borsnak a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője, Kisdi Máté. A Pest megyei főkapitányság pedig megerősítette: a kamion valóban beleakadt a felsővezetékbe, avagy a felsővezeték a kamionba. De hogy eshetett ez meg?

Szabványok vannak

Magyarországon egy jármű, így egy kamion magassága sem haladhatja meg a négy métert az érvényes szabályozás szerint. Másrészről a Bors által megkérdezett szakemberek megerősítették azt az előírást is, hogy egy szabadtéri (közterületi) légvezeték nem lehet 5,5 méternél alacsonyabban. Nem kell hozzá profi matekosnak lenni, hogy kiszámoljuk: ha ezt betartják, esély sincs rá, hogy egy jármű teteje elvigyen egy kábelt.

Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülétének szóvivője a Bors érdeklődésére elmondta: egyáltalán nem tipikus az ilyen baleset. A közúti fuvarozók betartják a megengedett méreteket, beleértve az autó szélességét és magasságát is. Ezeket egyébként a hatóságok folyamatosan ellenőrzik is, s túlméret esetén jönnek a szankciók. Túlméretes járművekre engedély szükséges, hogy közlekedhessenek, illetve olyan útvonalon járnak – kísérőautóval –, ahol nem történhet meg a gyálihoz hasonló eset.

Jól megúszták

Ezek a kisfeszültségű vezetékeket tartó, úgynevezett áttört betonoszlopok 7-10 méter magasak, és meglehetősen nagy a tömegük is. Lantos Tivadar villamosmérnök a Borsnak azt mondta: nagy szerencse, hogy „csupán” egy autóban esett kár.

– Ilyen esetben egy úgynevezett földzárlat jön létre. Ha a kábel a földre esik, azonnal lekapcsol az automata az alállomásokon, vagyis nem ráz meg senkit az áram. De ez a szerencsés eset. Az is előfordulhat ugyanis, hogy a vezeték egy szigetelt kerítésre zuhan, aminek az alja nincs földelve. Ez pedig akár halálos balesetet is okozhat. Mázli, hogy most nem ez történt.

Kerestük az érintett kábelszolgáltatót is, várjuk válaszukat.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek