Aktuális

Szexire váltottak a szocialista reklámok

Bors

Létrehozva: 2018.06.25.

Az 50-es évek idealizált szocialista nőtípusa után a 80-as évekre egyre szexibb lányok jelentek meg a kor reklámjaiban. Emlékeznek? Fabulon a bőre őre!

Nosztalgikus kiállítás mutatja be a szocializmus nőtípusainak változásait az óbudai Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban. A tárlat címe: „Mit vásárolt Jucika?” Jucikáról tudni kell, hogy ő az egykori vicclap, a Ludas Matyi legendás karikatúra-figurája.

– A kiállításon láthatóak azok a nők, akikkel valamit reklámozni akartak, illetve olyan termékek, amik nagyon jellemzőek voltak erre az időszakra – mondta a Borsnak dr. Saly Noémi muzeológus. – Az ötvenes években a plakátokon az idealizált szocialista nő kínált termékeket overallban, pöttyös kendővel, például, hogy ne foglalkozzanak a befőzéssel, amikor befőttet a boltban is meg lehet venni. Később változott a gondolkodás. Végy egy szexis nőt, ha kevés, akkor sokat. Minél gyengébb a reklámozandó áru, annál többet. Óriási divat volt a terméket vagy céget reklámozó kártyanaptár. Ezeken nők szerepeltek, idővel egyre kevesebb ruhában, és a „pucér csajos” példányok komoly cserealapot jelentettek a serdülő kamaszok között – magyarázta a muzeológus.

A nyolcvanas évekre kinőtt egy reklámmal foglalkozó komoly szakembergárda, és jöttek az ikonikussá váló reklámlányok. A Skála kópé figurája mellé Komjáthy Ági 1976-ban lett a Skála háziasszony-reklámarca, Pataki Ági 18 évesen volt az első, aki egy márka, a Fabulon reklámarcaként vált ismertté, Sütő Enikő 16 évesen szintén a Fabulont reklámozta, és jött Bíró Ica, aki a legtöbbet mutatta magából.

Lee farmert vett Trapper helyett

Balázs János: – Szerencsés voltam, mert többször jártam nyugaton, és Brüsszelben volt lehetőségem Lee farmert venni Trapper helyett. Viszont a fabulonos plakátokra emlékszem, a Traubi szóda ízlett, és a Skála reklámarcai közül az egyik lány a gólyabál szépségkirálynője volt a Közgázon, amikor ott tanultam.
Higl Jutka: – Persze, hatottak a mintát sugárzó plakátok, de nem feltétlenül ezek miatt vásároltam valamit, hanem, mert ezeket a termékeket lehetett kapni. Volt Trapperem, használtam Fabulont, a Traubi pedig nagy dolog volt a Cola előtti időben, ha nem alkohol került az asztalra.

Kapcsolódó jegyzetünket itt olvashatják.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek