Az 50-es évek idealizált szocialista nőtípusa után a 80-as évekre egyre szexibb lányok jelentek meg a kor reklámjaiban. Emlékeznek? Fabulon a bőre őre!
Nosztalgikus kiállítás mutatja be a szocializmus nőtípusainak változásait az óbudai Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban. A tárlat címe: „Mit vásárolt Jucika?” Jucikáról tudni kell, hogy ő az egykori vicclap, a Ludas Matyi legendás karikatúra-figurája.
– A kiállításon láthatóak azok a nők, akikkel valamit reklámozni akartak, illetve olyan termékek, amik nagyon jellemzőek voltak erre az időszakra – mondta a Borsnak dr. Saly Noémi muzeológus. – Az ötvenes években a plakátokon az idealizált szocialista nő kínált termékeket overallban, pöttyös kendővel, például, hogy ne foglalkozzanak a befőzéssel, amikor befőttet a boltban is meg lehet venni. Később változott a gondolkodás. Végy egy szexis nőt, ha kevés, akkor sokat. Minél gyengébb a reklámozandó áru, annál többet. Óriási divat volt a terméket vagy céget reklámozó kártyanaptár. Ezeken nők szerepeltek, idővel egyre kevesebb ruhában, és a „pucér csajos” példányok komoly cserealapot jelentettek a serdülő kamaszok között – magyarázta a muzeológus.
A nyolcvanas évekre kinőtt egy reklámmal foglalkozó komoly szakembergárda, és jöttek az ikonikussá váló reklámlányok. A Skála kópé figurája mellé Komjáthy Ági 1976-ban lett a Skála háziasszony-reklámarca, Pataki Ági 18 évesen volt az első, aki egy márka, a Fabulon reklámarcaként vált ismertté, Sütő Enikő 16 évesen szintén a Fabulont reklámozta, és jött Bíró Ica, aki a legtöbbet mutatta magából.