Aktuális

Jön az óriási légi sztrájk: bírósághoz fordulhat az utas

Zs.V. , B. B. A.

Létrehozva: 2018.07.20.

Egyre több probléma üti fel a fejét a Ryanair légitársaság körül. Meddig mehetnek el büntetlenül?

Forrás: AFP

Egyik botrány követi a másikat a társaságnál. A problémák sora úgy egy hónappal ezelőtt kezdődött, amikor is arra hivatkozva töröltek egy Budapestről Pisába induló járatot, hogy nem megfelelő minőségű a pálya a felszálláshoz. Múlt hét elején már műszaki hibára hivatkozva törölte a légitársaság a Dublinból Budapestre tartó járatát. Több magyar utas sírva könyörgött két nap után, hogy intézzék már el nekik, hogy hazajussanak.

Kényszerleszállásra is szükség volt

Soha nem látott leállásra készülnek

A Ryanair történetének legnagyobb sztrájkjára készülnek a fedélzeti dolgozók. A demonstráció a jövő hét szerdai és csütörtöki menetrendet érinti majd. A cég óvatosságból hozott döntést: az akkor közlekedő járatok 12 százalékát törölte. Ez majdnem 50 ezer turistát érint! A belga, a spanyol és a portugál személyzet tüntet úgy, hogy nem megy be dolgozni. A Reuters azt írja, a rossz munkakörülmények miatt jutottak idáig a dolgozók. Azt mondják, még a vízért is fizetniük kell a fedélzeten, betegszabadságra pedig csak úgy mehetnek, ha személyesen viszik el az igazolást. A Hvg.hu úgy tudja, a munkavállalók 34 pontból álló, a munkakörülményeiket javító követelést fogalmaztak meg.

A következő baklövés mindössze néhány nap múlva következett be, amikor is szintén műszaki hibára hivatkozva hajtott végre kényszerleszállást Frankfurtban egy Dublinból, Zadarba tartó Ryanair-gép. Állítólag pillanatok alatt csökkent le a légnyomás az utastérben, ami miatt több mint 30 utast vittek kórházba erős fül- és fejfájással. A legnagyobb visszhangot az itthon hagyott bőröndök kapták. A múlt vasárnap Budapestről a Kanári-szigetekre igyekvő gépre az utasok ugyan felkerültek, csak éppen a csomagjaik nélkül. Ezzel a landoláskor szembesültek. A turisták között rengeteg magyar volt, köztük egy pár is, akik ott tartották volna az esküvőjüket, de mivel a menyasszonyi ruha is a bőröndben volt, így az egybekelést el kellett halasztaniuk.

Jól járnak a tájékoztatással

Amennyiben a társaság két héttel a tervezett indulás előtt jelenti be a sztrájkot, akkor a cég mentesül a kártalanítás kifizetése alól, de ha legalább hét nappal korábban tudjuk meg, hogy a járat nem fog elindulni, ak­kor a kártalanítási összegnek a felét köteles állni a vállalat.

Távolság után fizetnek kártérítést

Ha a táv nem több, mint 1500 km, akkor 250 eurót, ha 1500 és 3500 km közötti, akkor 400 eurót, ha pedig 3500 km-nél nagyobb a táv, akkor 600 eurót kell fizetnie a cégnek. Az igényt az utasnak online kell benyújtania. Ha késés vagy járattörlés, esetleg poggyász elkeveredése miatt kárunk származik, akkor ezt tudnunk kell bizonyítani. Ilyenkor mindegy, hogy ötperces vagy ötnapos késésről beszélünk.

Nincsenek szankciók

A rengeteg kellemetlenség ellenére a céget nem büntetik semmivel, mivel az utasok biztonságát nem veszélyeztetik. – A Ryanair egy Írországban bejegyzett légitársaság, amelynek a tevékenységét Európa valamennyi tagállamában ellenőrzik, főleg ott, ahová utasokat szállít – kezdte a Borsnak Salamon András ügyvéd. – Az utaspanaszokkal általában az illetékes fogyasztóvédelmek foglalkoznak, ha bejelentés érkezik, akkor azt kivizsgálják. A másik ellenőrzési pont a repülésbiztonságot figyeli. Ezt az unió valamennyi tagállamában az erre illetékes közlekedési, vagy légügyi hatóságok ellenőrzik. De azok, amik mostanában port kavartak nem veszélyeztették a biztonságot, tehát ezek miatt nem fogják sem beszüntetni, sem korlátozni a Ryanair tevékenységét – magyarázta Salamon, majd hozzátette, hogy ha késik egy járat, vagy törlik azt, akkor a légitársaság köteles kártérítést fizetni az utasoknak, és az utas ellátásáról is gondoskodniuk kell, ha külföldön ragadnak.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek