Egyre kevesebb lesz az olyan vonat, amin figyelnie kell az utasnak arra, hogy csak akkor menjen vécére, ha állomáson kívül jár a szerelvény.
Forrás: MTI
Nem igazán 21. századi módi az, ami a régebbi vasúti kocsik vécéiben az emberi vizelettel és ürülékkel történik: a sínek között landol.
Így aztán eddig az volt a (leginkább íratlan) szabály, hogy csak akkor lehet használni az illemhelyet a vonaton, ha az nyílt vasúti pályán halad. Hiszen semmilyen szempontból nem szerencsés, ha a pályaudvarokon emberi végtermék bűzölög a vágányokon.
2035 a legvégső határidő, amíg még fekália és vizelet a sínek közé ürülhet, addig folyamatosan zárt rendszerű vécékre cserélik a mostani, úgynevezett hullócsöveseket. Lőcsei Virág, a MÁV szóvivője a Borsnak elmondta: ez nem olyan egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk.
– A járművek szennyvízgyűjtő tartályait speciális berendezésekkel ürítik. Két megoldás van: vagy a vasúti kocsikat kell az ürítőhelyhez beállítani, vagy – és az ország állomásainak többségén ez a jellemző – targoncára szerelt mobil berendezések állnak a szerelvény mellé, amikkel az ürítés megtörténik. A szennyvíz az adott helyszínen kijelölt módon juttatható a települési csatornahálózatba, ahol később a háztartási kommunális szennyvízzel együtt tisztítják, kezelik.
Természetesen az új vagy a felújításon átesett-áteső vasúti kocsik az Európai Unióban és itthon is már jó ideje csak zárt rendszerű vécékkel állhatnak forgalomba.