<p>A magyarok többsége autóval indul útnak a közeli tengerpartokra. Sokan nincsenek tisztában azzal, mi a teendő, ha útközben autóbaleset éri őket. </p>
Vigyük a zöldkártyát!
Hajas József igazságügyi gépjárműszakértő a Borsnak elmondta, hogy az előre nem látható esetek miatt mindig legyen nálunk a biztosítási fedezetet igazoló papír vagy a zöldkártya.
– Utóbbi kiállítása ingyenes, nem igényel nagy utánajárást sem. A biztosítónál kell jelezni, hogy szükségünk van rá, ezzel igazolni tudjuk, hogy van fedezet az autóra. Viszont ez csak az általunk okozott kárra vonatkozik – tette hozzá Hajas. Az sem mindegy, melyik országban történik a baleset, mert a kötelező felelősségbiztosítás esetében a károkozó országában érvényes szabályokat veszik figyelembe.
– Ha mi vagyunk a vétlenek, akkor például nem biztos, hogy a kocsink javítási idejére kapott bérautót fizeti az ottani kötelező biztosítás – emelte ki Tukacs Emánuel Dávid biztosítási szakértő.
Kárbejelentővel induljunk útnak!
Szerencsére külön balesetbejelentő nyomtatvánnyal nem kell bajlódnunk koccanás után, mivel a hazánkban ismert kék-sárga dokumentumot használják egész Európában. Tartsunk magunknál, de ha például olasz papírt kell kitöltenünk, mert nem találjuk, az internet segítségével használhatjuk a magyart sablonnak.
Nézzük át a casco szerződést!
A Magyarországon köthető casco biztosítások egy része egész Európára érvényes, ez esetben nincs jelentősége, hogy Horvátországban vagy Olaszországban történt a baleset. De járjunk utána, hogy a célország szerepel-e a szerződésünkben. – Ha van casco biztosításunk, akkor annyi a dolgunk, hogy a balesethez rendőrt hívunk, majd ha szükséges, autómentőt rendelünk, és hazaszállíttatjuk a járművet – mondta el az igazságügyi gépjárműszakértő.
Hívják a sárga angyalt!
Bármikor előfordulhat, hogy az autó megadja magát útközben, ilyenkor jön jól az úgynevezett assistance szolgáltatás. – Ez azért jó, mert ha lerobban az autó, akkor nem kell nekünk segítség után rohanni. Elég a biztosítónkat felhívni, és ők küldenek egy helyi sárga angyalt. Emellett elviszik az autót az első szervizig, de a javítás költségét már nekünk kell kifizetni – mondta el a biztosítási szakértő, majd hozzátette, hogy egész Európában érvényes a kötelességvállalás, amelyhez csupán az autó rendszámát, korát és néhány adatot kell megadni. Előfordul, hogy némelyik casco ezt magába foglalja, de akár az utasbiztosítással együtt is megköthetjük az indulás előtt.
Csekkolja le a károkozót!
Ha mi vagyunk a vétlenek, tanácsos rendőrt hívni.
– A kárbejelentő kitöltése mellett ajánlatos lefotózni a vétkes személyi okmányait, az autó forgalmi engedélyét és a helyszínt a kocsikkal. Kérjük el a felelősségbiztosítási szerződés kötvényszámát, a biztosító nevével. Ami a legfontosabb: ellenőrizzük le, hogy a dokumentumokban szereplő rendszám és alvázszám megegyezik a kárt okozó autóéval – figyelmeztet dr. Újvári Zoltán biztosítási szakjogász. – A jármű esetleges elszállításáról kérjünk számlát. Hazaérkezés után pedig keressük fel a Mabisz-t, hogy elinduljon a kárrendezés.