Aktuális

10 perc késéssel indulna a vonat? Kérje vissza a pénzét!

Hu-Zo, Zs.V. 

Létrehozva: 2018.08.16.

Nem csak a levegőben, a földön is előfordulhatnak rövid vagy akár többórás késések a tömegközlekedésben. Ne hagyja magát, reklamáljon!

Forrás: Thinkstock

Bizonyára önnel is előfordult már, hogy késett a vonat, hiába panaszkodott a jegyki­adónak, széttárt karokkal mondta: ő erről nem tehet, majd elküldte. Ne hagyja ennyiben a dolgot, járjon utána a késésnek, mert visszakövetelhet pénzt! A belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén az utas kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célál­lomás között. 

– En­nek mértéke 30–119 perc késés ese­tén a me­netjegy árának 25%-a, 120 perc vagy annál na­­gyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a – kezdi a felvilágosítást a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Or­szágos Szövetsége. Tehát kizárólag olyan vonatok késése ese­tén van kártérítési felelőssége a vasúttársaságnak, ha va­lamilyen felárat is kellett fizetni, például kiegészítő jegy, helyjegy miatt. A késést az utas kérésére az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja. 

Nem pénzkidobás

Úgy volt, hogy utazik, de aztán meggondolta magát? Ne aggódjon, nem pénzkidobás a megváltott menetjegy, nyugodtan visszaválthatja. Visszajár a kifizetett teljes összeg, az utas ugyanis a vonat elindulásáig indoklás nélkül lemondhat a megváltott jegyről. Érvényes ez a helyjegyre és a pótjegyre is. Arra viszont számítania kell, hogy a cég húsz százalék kezelési költséget számít fel.

Hova nyújtsam be a kárigényemet?

A kártérítésre vonatkozó igényt az utas a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti. Ehhez szükség van az adatainkra, elérhetőségeinkre, és csatolnunk kell a menetjegyet és a felár bi­zonylatát. A benyújtásról ka­punk egy igazolást.

Csípős

Mily meglepô, hogy a lényeget sosem reklámozzák a társaságok! Bár a buszok és a vonatok legalább elindulnak a csomagokkal együtt. Döbörhegyi Anna

Kupont is adhatnak

A kifizetés határideje az igény bejelentésétől számított 1 hó­nap, és ez lehet kupon és pénz is. Ha a kártérítés nem haladja meg az 1000 Ft-ot, akkor a vasúttársaság nem fizet, azonban ugyanannak az utasnak több, az egyenként 1000 Ft-ot meg nem haladó kártérítését kifizeti, amint az összegük meghaladja az említett összeget.

Zsúfoltság miatt is panaszkodhat

Akkor is jogos a pénzvisszakövetelés, ha az első osztályra vettünk jegyet, de vé­letlenül nincs első osztály a szerelvények között. Kezelési költség levonása nélkül kell visszakapnunk a pénzünket, ha azért mondunk le az utazásról, mert például a vonat 10 percet meghaladó késéssel indult volna, fűtés vagy világítás nélkül közlekedett, vagy zsúfoltsága miatt me­netjegyünknek megfelelő ülő­helyhez nem jutottunk. Fontos, hogy ezeket a körülményeket a kalauzzal igazoltatni kell.

A busztársaságokra is vonatkozik a szabály

A vállalatok akkor fizetik vissza az előre megváltott teljes árú és kedvezményes buszmenetjegyet, ha azt nem használtuk fel, de azt még a járat indulása előtt visszavisszük. Ilyenkor kezelési költséget számítanak fel, kivéve akkor, ha nem indul a járat, nem férünk fel rá vagy forgalmi akadály miatt lemondunk az utazásról, ezekről azonban mindig igazolást kell kérni a buszsofőrnél vagy az állomáson. Ha menet közben megszakítjuk az utazást, akkor annak árát a cég egyáltalán nem téríti vissza.
Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek