Van egy háromnapos kurzus, ami garantálja, hogy még az is felismerhetően le tudja rajzolni például Brad Pittet, akin most egy pálcikaember is kifog. Nem vagyok túl erős rajzban, ezért is vállaltam be a dolgot.
HB-s ceruza, 2B-s ceruza, hegyező, papír, radír. Ezek a – nem meglepő – alapkellékei a tanfolyamnak. Persze attól, hogy megkaptam az eszközöket, még nem lettem egy csapásra művész. Sajnos. De lehet, hogy ez nem is baj. Sokkal inkább az a lényeg, hogy egy technikát sajátítson el az ember. Ha az megvan, akkor íme: a kusza irkafirka egyszer csak életre kel a papíron! Még az enyém is...
Lépésről lépésre
Tele van az internet olyan, jobb agyféltekés rajztanfolyamon készült alkotásokkal, amik előtte és utána készültek. Sokan azok közül, akik nem vettek még részt ilyenen, úgy vélik, ez átverés, ilyen nem létezik. Pedig de! Persze nem azonnal.
Elsőként szemet tanultunk meg rajzolni. Kiválasztottunk egy szemről készült fényképet, majd lerajzoltuk, és jókat nevettünk magunkon. Aztán megtanították a technikát, és újra lerajzoltuk ugyanazt. Elsőre nem hittem el, hogy én csináltam, nagyon élethű lett.
A titok a módszer. Tulajdonképpen nem mást tanítanak meg, mint a másolást magasabb szinten. Persze nem úgy, hogy rátesszük az átlátszó papírt a rajzolandó motívumra, hanem egy speciális módon. Rajzoltunk lovat is. Az előre megrajzolt körívek le voltak takarva, és mindig csak egy centit láttunk belőle. Úgynevezett segédlappal lemértük, milyen távolságra vannak egymástól a vonalak, és ugyanolyan távolságban rajzoltuk át a saját lapunkra. Nem tudtuk, mit rajzolunk, csak csináltuk. Hihetetlen élmény volt.
Jobb félteke bekapcs
Bármennyire is az új évezred „tudományának” gondolnánk a jobb agyféltekés rajztanfolyamot, nem így van. Az 1970-es évekig nyúlik vissza, amikor Betty Edwards amerikai rajztanárt és írót a tanítványait megfigyelve hajtotta a kíváncsiság: hogy van az, hogy egyik gyereknek jobban megy a rajzolás, a másiknak kevésbé. Összeállt egy kutatóval, és ketten kiderítették, hogy az embernél a jobb agyféltekéhez kapcsolódik a kreativitás, a színekben, képekben, formákban való gondolkodás. A bal agyféltekénk pedig az, ami által logikusan, számokban gondolkodunk.
– A tanfolyamon olyan feladatokat végzünk, ami a jobb agyféltekénket erősíti. Ezeket egy 7–8 éves gyerek is egyszerűen meg tudja csinálni – avatta be a Borsot Hegyi Laura, a L'Art Rajzstúdió ügyvezetője, aki maga is oktat. Engem is ő vezetett be a rejtelmekbe. – Olyan, mintha egyszerűen egy kapcsolóval bekapcsolnánk a jobb agyféltekénket, de persze ettől a bal is működik, csak a jobb kap nagyobb szerepet. Ha matekpéldát csinálok, akkor a bal az aktív, ha két perc múlva rajzolok, akkor már a jobb – magyarázza. – Sok olyan feladat is van, amiben semmi logika nincs, ez is a jobb agyféltekét edzi.
Másra is jó
Sokan nem feltétlenül azért mennek el a tanfolyamra, hogy rajztudásukat javítsák, sokkal inkább önfejlesztés céljából. A módszer elsajátításával állítólag az élethez való hozzáállása is változik az embernek.
– A felgyorsult világban megtanul kicsit lelassulni, a jelenben lenni, és az apró dolgokat is észrevenni – emeli ki Laura, aki maga magán is tapasztalta a változást, és ha tehetné, mindenkinek receptre írná fel a dolgot. – Igyekszem úgy átadni a tudást, hogy mindent lehessen az adott egyéni élethelyzetben is hasznosítani. Gyerekeknél javulhat a szövegértés, az írásuk külalakja, megtanulnak figyelni. A felnőttek megtanulnak koncentrálni. Én saját magamon is észrevettem, hogy lenyugodtam, megfontoltabb vagyok – mondja az oktató.
Bal és job másért felel
Agyféltekék alatt az emberi nagyagy egymással szimmetrikus jobb és bal felét értjük. Az agyféltekéken öt lebenyt különböztetnek meg.
A bal félteke irányítja a test jobb oldalát, és a következőkért felelős:
- beszélt és írott nyelv
- logika
- matematikai képességek
- tudományos fogalmak
- ok-okozati összefüggések felismerése
- elemzés
- következtetés
- gyakorlatiasság
A jobb félteke irányítja a test bal oldalát, és a következőkért felelős:
- mintázatok, formák felismerése, arcmemória
- analógiás gondolkodás
- művészi-kreatív készségek, zene, tánc
- érzelmek, humor
- fantázia
- térérzékelés
- filozofikus gondolatok
- eszme, világnézet