Réges-régen megszüntetett telefon-előfizetése kapcsán zaklatja tartozással egy behajtó cég olvasónkat. Azt mondja, befizetett mindent, ám mégis kérik tőle az összeget. Utánajártunk, mit tehet, aki hasonló cipőben jár.
Tömegével kapnak tartozásokról szóló számlákat az emberek, s a csekkek tengerében már néha maguk sem tudják, mit fizettek be – persze bárkivel előfordulhat, hogy elfelejtkezik arról, hogy befizesse valamennyit, de mi van akkor, ha évekkel ezelőtt történt az eset? Olvasónk egy hasonló problémával kereste meg a Borsot.
– Mindössze 3000 forintról van szó, tehát nem egy nagy összeg, viszont már a behajtó követeli rajtam a korábbi telefonszámlát, amit én személyesen fizettem be. Ráadásul tudom, hogy vannak sorstársak, így viszont már különösen bosszantó. Azt senki ne várja el tőlem, hogy öt éven túl is őrizgessek minden számlát – mondta felháborodottan olvasónk, aki csak reménykedik benne, hogy ha megkeresi korábbi szolgáltatóját, megoldódhat az ügy. A behajtó cég ugyanis nem tudta arról tájékoztatni, hogy miért keletkezett a tartozás. Ám a szolgáltató válaszából kiderül, hogy a helyzet korántsem ilyen egyszerű.
Világos, hogy a távközlési cégek időről időre felülvizsgálják, hogy mennyi tartozás van, amit nem fizettek be az ügyfelek. A hiba viszont már az ügyfélszolgálaton becsúszhat. Egy lemondott szerződés esetén ugyanis az ügyfélnek mindenképpen kiállítanak elszámoló számlát. Ahogyan viszont azt olvasónk is tette, szerette volna letudni a dolgot, és személyesen be is fizette a tartozást. – Sokszor előfordul, hogy nem könyvelik össze a tartozást és a befizetést, így a számla egyszerűen tartozást mutat. A szolgáltató pedig egy idő után tömegesen eladja a tartozásokat, és azt már a behajtó cég kéri számon az embereken. A szolgáltató azt mondja, ők csak megalapozott tartozást adnak el a követeléskezelőknek, minden adattal együtt – tudtuk meg távközlésben jártas informátorunktól.
– A Telenor Magyarország Zrt. csak olyan követelést értékesít engedményezés útján, amelyet tényleges szolgáltatásról kiállított számla vagy számlahelyettesítő okmány alapoz meg. Az engedményezést követően azonban az engedményezett követelések kikerülnek a Telenor Magyarország Zrt. nyilvántartásából, azaz már nem tartunk nyilván tartozást az érintett előfizetők kapcsán, így az Intrum Justitia Zrt. (a behajtást végző cég) nem a Telenor Magyarország Zrt. megbízásából jár el – írta lapunknak a távközlési cég.
A behajtó cégek kereskedelmi gyakorlatuk lévén, levelet küldhetnek, felszólíthatják az ügyfelet vagy dönthetnek arról, hogy jogi eljárást indítanak azért, hogy behajtsák a tartozást. Ezek elévülési ideje azonban távközlési ügyek esetén nem öt, hanem egy év.
Elektronikus hírközlési szolgáltatás: 1 év
Földgáz- és villamos- energia-szolgáltatás: 2 év
Távhő- és vízszolgáltatás: 5 év
– Nagyon fontos, hogy ennek ellenére ne dugjuk homokba a fejünket, és legyintsünk, hogy elévült már. Ha ugyanis a közjegyzô által küldött fizetési meghagyásra nem reagálunk írásban, 15 napon belül, a tartozás jogerőssé válik, és az elévülésre ezt követően már nem hivatkozhatunk – mondta a Borsnak dr. Morvai Gábor. A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének jogásza hozzátette: ha viszont nyilatkozunk arról, hogy nem tartjuk jogosnak a tartozást vagy hivatkozunk az elévülésre, nem nekünk kell bizonyítani ennek ellenkezőjét. Sajnos ezt nem tudják az adósok, és ötszáz emberből általában kétszáz ember fizet, zokszó nélkül. Az elévülés egyébként nem a tartozást teszi semmissé, pusztán arról van szó, hogy annak bírói úton történő érvényesítése már nem lesz lehetséges.