Forrás: Thinkstock (képünk illusztráció)
Az autóvásárlás jelentős beruházást jelent, ezért dühítő, ha rendeltetésszerű használat mellett meghibásodások lépnek fel. Ilyenkor a tulajdonos joggal várja el, hogy az autóját a garancia alapján megjavítsák. Kevesen tudják, hogy igazán olyan fogalom, hogy garancia, nincs, helyette a jogszabály a jótállást és a szavatosságot használja, amely két különböző fogalom.
Az eltérést a hiba okának bizonyítási kötelezettsége adja. A jótállásnál vitás esetben a kereskedőnek kell bizonyítani, hogy a fennálló hiba nem gyártási probléma, míg a szavatosság ideje alatt ez a kötelezettség a vevő feladata. A használt autók esetében más a helyzet. Fontos tudnivaló, hogy a jótállás az autóhoz jár, vagyis annak értékesítése esetén a jótállás is átszáll az új tulajdonosra.
Ha fiatal használt autót vásárolunk, márkától függően több év garanciával is gazdagodhatunk. Ez esetben az autógyártó az, akihez a jótállási igényérvényesítés végsősoron eljut, tehát közvetlenül hozzájuk is fordulhatunk. A problémát célszerű mindig írásban jelezni, ezt meg lehet tenni bármelyik márkakereskedésben, de akár az importőrhöz fordulva is.
Ha gyári jótállás nélkül vásárolunk magánszemélytől vagy kereskedéstől autót, ez esetben is kötelező jótállással tartozik az eladó fél. Előnyösebb helyzetbe kerülünk, ha kereskedőtől vesszük, mert ez esetben fogyasztói szerződésről beszélünk. A Polgári Törvénykönyv szerint „fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.”
Lefordítva, egy kereskedéstől vásárolt, legyen az akármilyen kis cég, hat hónapig jótállást kell vállalnia az autóra, és tegyük hozzá: két évre pedig szavatosságot, bár ezt a felek közösen lerövidíthetik egy évre. Kivételt képeznek azon hibák, amelyekről a vásárló tájékoztatást kapott akár írásban, akár szóban, érdemes tehát írásban rögzíteni a közösen megbeszélt hibákat, elkerülendő a vitákat.
Amint kiderül, hogy hibás az autó, haladéktalanul dokumentálni kell a hibát. Legjobb, ha egy – a felektől független – szakszervizben részletesen átvizsgáltatjuk, és írásba foglaltatjuk a hibákat, illetve árajánlatot kérünk a javításra. A hibát és a szavatossági igényt a felfedezésétől számított lehető legrövidebb időn belül írásban közöljük a kereskedővel. Legjobb ezt a kereskedő székhelyére címzett ajánlott, tértivevénnyel feladott levélben megtenni.
Persze egy átlagos, jóhiszemű vásárlónak nem kell tisztában lennie a teljes törvényi feltételrendszerrel, annak minden kitételével, viszont több helyről is kaphat segítséget. Részletes információk nyerhetők a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének honlapjáról.