<p>A Volkswagen jövőre megszünteti a híres Bogarak gyártását a mexikói üzemében. Ezzel lezárulna egy nyolc évtizedes korszak. A vállalat búcsúzóul még két különleges kiadást dob piacra: egy kupét és egy kabriót.</p>
A Beetle, vagy ahogy mi hívjuk, a Bogarak gyártása az 1930-as években kezdődött. A nemzetiszocialista vezetés tűzte ki célul, hogy egy minél szélesebb körben elérhető népautót kell gyártani.
A fejlesztésben jelentős szerepe volt Ferdinand Porschénak, akit a bogár megteremtőjeként tartanak számon. Hitler utasítására egy olcsó és praktikus tömeggyártásra alkalmas modellt akartak piacra dobni.
Elképesztő karrier
A tömeggyártására az 1938 májusában alapított wolfsburgi Volkswagen üzemet szánták, azonban ott végül csak 1945 nyarán kezdték el a gyártását. Ennek oka az volt, hogy a katonaijármű-szükséglet elsőbbséget élvezett. Abban az évben, amikor a gyártás megkezdődhetett, év végéig 1785 darab VW készült el.
A következő évben már 5000 márkáért magánemberek is megvásárolhatták, nem sokkal később pedig már az USA-ban és sok más országban is forgalmazták. Népszerűsége a hatvanas években az Egyesült Államokban is jelentősen megnőtt, a német piac után itt vásárolták belőle a legtöbbet. A hatvanas évek hippikorszakában ez volt az ellenkultúra megtestesítője a hatalmas és nagy fogyasztású gépkocsikkal szemben. 1972-ben az eladott példányszáma megelőzte a Ford T-modellt.
Filmben lett főszereplő
Amerikai népszerűségéhez hozzájárult a Walt Disney produkcióban 1968-ban készült Herbie the Love Bug és az 1974-es Herbie Rides Again amerikai egész estés film, vagy ahogy nálunk ismert lett egy évtizeddel később, amikor a televízióban adásba került, A kicsi kocsi újra száguld.
1978-ban fejezték be a Bogár németországi gyártását. A termelést Európából Mexikóba helyezték át, hogy közelebb legyen fő piacához, az amerikaihoz, de eladásuk az utóbbi időben csökkent. 1997-ben tervezték újra a formáját, amit 2011-ig gyártottak, majd a következő évben egy új modellel jöttek elő, de jövőre ennek a készítését is befejezik.
A gyár vezetői szerint a továbbiakban a hangsúlyt a VW-nél a nagyobb családi és az elektromos autókra helyezik.
Hatalmas fájdalom
– A bogaras társadalmat mindig felkavarja egy olyan hír, hogy abbahagyják a gyártását – mondta a Borsnak Szepes Gábor, a Magyarországi Bogarasok klubjának elnöke. – Azt nem tartom valószínűnek, hogyha át is állnak az elektromos meghajtásra, ezt a már jól bevált formát és geget elengednék. Egy nyert meccsel nem tehetnek ilyet, még ha távol is áll majd az eredeti koncepciótól. Ennek nagyon jó a formája, a vezetés érzése, és a régiek motorjának ciripelő hangja is utánozhatatlan. A funkció már más kérdés, de aki Bogarat vesz, az nem autót vesz, hanem egy hangulatot, egy életérzést, egy másmilyen élményt. Szerintem az újba is bele fogunk szeretni – mondta Szepes Gábor.