Bizarr művészet - ezt a címet viseli sorozatunk, melyben világhírű alkotók megdöbbentő, megbotránkoztató, sokszor sötét titkairól rántjuk le a leplet. Most arról a titokról rántanánk le a leplet, hogy bizony a képzőművész nem mindig alkot. Van, hogy csak hátradől, és megmondja, ki mit tegyen...
Azt hinnénk, ha megveszünk egy műalkotást (na jó, nem mi, hanem valaki nálunk sokkal gazdagabb) akkor azt az készítette, akinek a neve oda van biggyesztve a kép vagy szobor mellé. Ez talán régen így is volt, ám manapság sok művész inkább amolyan cégigazgatóként működik, aki kitalálja, mit kell csinálnia az alkalmazottaknak - majd a végén a nevét adja a kész műhöz. És - tegyük hozzá! - milliókat, sőt, akár milliárdokat keres mindezzel. Igazságos ez? Lehet rajta vitatkozni. Ennek ellenére sok művésznél már így működik a rendszer.
Az egyik legextrémebb példa alighanem a művészettörténet legjobban fizetett alkotójaként emlegetett Damien Hirst, akinek vagyonát - átszámítva - 280 milliárd forintra becsülik. Az 53 éves brit művész egy közel 9000 négyzetméteres műterem (pontosabban fogalmazva: műterem-komplexum!) tulajdonosa, ahol egy időben nem kevesebb, mint 150 alkalmazott dolgozott a kezei alá.
Alighanem az egyik legextrémebb, legnagyobb megrökönyödést kiváltó munkája az a platinából kiöntetett emberi koponya volt, amit 8000 gyémánt díszített, és mely Az Isten szerelmére címet kapta. Természetesen mondanunk sem kell, hogy a munka érdemi részével - a koponya gyémántokkal való kirakásával - egy ékszerészcéget bízott meg, ő csupán az elképzelésért volt felelős. Ennek ellenére a kész művet ő árazhatta be - méghozzá 50 millió fontra, ami több, mint 18 milliárd forint!
A New Yorkban élő, 51 éves Alexander Gorlizki azt vallja, hogy túl sok időbe telne neki megtanulni egy-egy festési technikát, és még akkor is lennének olyanok, akik jobbak nála - így nem is nagyon bajlódik ezzel. Sőt, nem is csinál titkot abból, hogy a műveket, amiket aláír, valójában nem is ő festette, hanem kiadja a munkát hét, rendkívül tehetséges, de kevésbé sikeres művésznek Indiában.
Magyarázata szerint szabadságot ad számára, hogy nem kell technikai kötöttségekben gondolkodnia. Munkái 3 millió forint körül cserélnek gazdát - azaz nyugodtan kijelenthetjük, hogy a műgyűjtőket egy cseppet sem zavarja a nem épp hétköznapi alkotási mód.
Jeff Koons vagyonát 140 milliárd forintra becsülik. Cicciolina volt férje - három évig voltak házasok, egy közös gyermekük született - átlagosan 150 embert fizet, ő maga azonban soha nem nyúl ecsethez. "Ha magam csinálnám, évi egyetlen képet sem tudnék befejezni" - magyarázta a művész, aki azon kevesek közé tartozik, aki nem csinál titkot abból, hogy csupán felügyeli az általa megálmodott kép elkészültét, majd aláírja azt. Ezzel a techinkával évente 10 festmény és 10 szobor kerülhet ki a "kezei közül" - amiket aztán egyenként 11 és 25 millió dollár között tud értékesíteni.
"Egyre több művész bérel fel asszisztenseket, egyrészt, hogy teljesíteni tudják a követeléseket, másrészt, mivel manapság ez már jóval elfogadottabb" - nyilatkozta a Wall Street Journalnak egy New York-i galéria tulajdonosa, hozzátéve, hogy csak náluk így dolgozik a művészek közel 20 százaléka.