Aktuális

Ne hagyja magát átverni az akciókkal!

Zs.V. 

Létrehozva: 2018.09.04.

Itt van a nyári készletek kisöprésének ideje. A bevásárlóközpontokban mindenhol hatalmas feliratokba botlunk. Vakon higgyünk nekik?

Forrás: Benkő Vivien

Tényleg kell ez nekem? Nincs azzal semmi baj, ha az ember az őszi és tavaszi akciókat várja a legjobban, mivel ha okosan csinálja, akkor valóban jóval olcsóbban megújíthatja a ruhatárát. Ám könnyen futhat felesleges pénzköltésbe is.

– Mindig azt kell tisztába tenni magunkban, hogy valóban kell-e az adott dolog, vagy csak azért vesszük meg, mert nagyon olcsón hozzájuthatunk. Ha tényleg kell, akkor kötöttünk egy jó üzletet. Ám, ha megvesszük, aztán hozzá sem nyúlunk, akkor feleslegesen költöttünk. Ez a kereskedők csapdája – magyarázta Németh Gergely gazdaságpszichológus. Hozzátette: a tényleges szükségleteinket kell szem előtt tartani minden vásárlás alkalmával, hogy elkerüljük a boltok hatásait.

Átlagosak hátrányban

A szakértő szerint a mai, fogyasztói társadalmi közeg, a korszellem is azt sugallja, hogy folyamatosan vásárolnunk kell, az akciók pedig erre még egy lapáttal rátesznek.

Hol tehetünk panaszt?

Ha valamilyen szabálytalanságot találunk az üzletben, akkor a Vásárlók könyvében lehet panaszt tenni, amire 30 napon belül írásban kell válaszolnia a kereskedőnek. Ha ez nem történik meg, akkor a területileg illetékes kormányhivatalnál is lehet reklamálni, hogy vizsgálják ki az ügyet.

A kérdés tisztázása mellett, hogy mennyire éri meg hazavinni egy terméket, számolnunk kell azzal is, hogy a most totál menő nyári ruhák jövőre már tavalyiak lesznek, szélsőséges esetben teljesen ki is mennek a divatból. Az átlagos testalkatúak ráadásul ritkán járnak jól a leárazásokkal: a közepes méretű ruhák többnyire nem érik meg az akciós időszakot, mert már normál áron elfogynak. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem érdemes körbenézni, de a címkén mindig nézzük meg, hogy valóban megéri-e kosárba rakni az árut! A kereskedőnek fel kell tüntetni az eredeti és a kedvezményes árat is.

Az üzletnek is jó üzlet

Sokszor elhangzik a vád: a boltok az akciózás előtt felemelik az árakat, és ahhoz képest értékelik le a termékeket, így aztán lényegében eredeti áron adják el azokat. Németh Gergely szerint ez előfordulhat, de a készletkisöprés a kereskedőnek is megéri:

– A teljes készlet eladása sok esetben nem más, mint az üzletek költségcsökkentése. Azok a ruhák vagy termékek, amiket nagy kedvezménnyel akarnak eladni, mennének a megsemmisítőbe vagy egy raktárba a következő szezonig. Ez a cégeknek hatalmas ki­adást jelent, ezért inkább jóval áron alul próbálják meg eladni az összes árut. Ez még úgy is megéri nekik, ha valamennyit buknak a kedvezménnyel – magyarázta a gazdaságpszichológus.

Jól nézze meg a kupont!

A 20-30-50 százalékos kedvezménnyel kecsegtető kuponok első ránézésre nagyon jó lehetőségnek tűnnek, a boltban azonban lehetnek problémák. A fogyasztóvédelemhez minden évben érkeznek panaszok az akciók miatt. Szerintük több mindent is figyelembe kell vennünk, mielőtt gondolkodás nélkül leemeljük a polcról az árut:

A kuponok más akciókkal nem vonhatók össze, így például a „kettőt fizet hármat vihet” kedvezménynél már nem tudjuk beváltani.

Nézzük meg alaposan a beváltóhelyeket, mert előfordulhat, hogy a kisebb üzletekben nem élhetünk a lehetőséggel!

Nézzük meg pontosan, hogy melyik termékre vonatkozik a kupon! Leginkább a kiszereléssel szokott lenni a probléma: a kuponon mindig feltüntetik, hogy pontosan hány milliliteres, grammos, darabos és így tovább termékre érvényes az adott akció.

Szabálytalannak számít, ha a kereskedő csak a kedvezmény mértékét tünteti fel – például: 20 százalék –, de a fizetendő árat nem.

Szintén szabálytalan, ha már a kedvezménnyel csökkentett árat írják ki, de azt nem tüntetik fel, hogy mennyi lenne az eredeti ára a terméknek.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek