<p>Csótánytetemet talált a házhoz rendelt édességben egy olvasónk. Mit lehet ilyenkor tenni?</p>
Krisztián egy budapesti pizzázó desszertkínálatából kívánta meg a nutellás golyókat. Amikor kinyitotta a házhoz rendelt édesség dobozát, felfordult a gyomra: egy döglött svábbogár hevert a golyók közt. A Borsot kérte meg, járjunk utána, mit tehet ilyen esetben.
A bizonyítás nem egyszerű
Első körben az illetékes hatósághoz kell fordulni, ami lehet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vagy az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ), hiszen az egészségét teszi kockára, aki megeszi az ételt.
– A hatóság megvizsgálja, hogy többször ismétlődő esetről van szó vagy egy egyszeri malőrről – fejtette ki a Borsnak Kamarás Péter ügyvéd. – Ám a bizonyítás nem egyszerű, hiszen adódhat a kérdés: mi van, ha maga a fogyasztó tette a dobozba az állatot? Ezt úgy lehet megválaszolni, hogy elmennek az étterembe, és megvizsgálják a konyhát. Ahol ugyanis ilyesmi előfordul, ott jó eséllyel lesznek egyéb árulkodó jelek is. Akár olyan szabálytalanságot is találhatnak, ami miatt bezárják az éttermet. A fogyasztó pedig teljesen jogosan kérheti vissza a pénzét.
Útmutató is van az interneten
Krisztián végül nem élt ezzel, de egy életre elment a kedve attól, hogy a kérdéses étteremből rendeljen. A Nébih-től megtudtuk: az olyan vállalkozásoknak, amelyeknek a profiljába beletartozik az élelmiszer, feladatuk a rovar- és rágcsálómentes állapot elérése és fenntartása. Az ilyen kínos helyzet elkerülésének legegyszerűbb módja, hogy elég időt és energiát fektetnek a megelőzésbe. Ha találnak a konyhában – rosszabb esetben az ételben – oda nem illő élőlényt, akkor soron kívül irtást kell elvégeztetni. Ennek során persze fokozottan figyelni kell arra, hogy az étel ne szennyeződjön.
Létezik egy „hasznos irodalom”: A Vendéglátás és Étkeztetés Jó Higiéniai Gyakorlata Útmutató. Ennek 8.4. fejezete tárgyalja azt a gyakorlatot, ami a rovar- és rágcsálómentesség fenntartásához szükséges. Az írásos anyag elérhető és ingyenesen letölthető a Nébih honlapjáról.
Hívja a hatósági zöld számot!
Az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóságok a kockázati besorolásuk alapján egyébként rendszeresen ellenőrzik a vállalkozásokat, így az éttermeket is. Ilyenkor azt is megvizsgálják, van-e rovar vagy rágcsáló a konyhában, valamint az irtások rendszerét is felügyelik. A Nébih szerint Krisztián esetében panaszt kell tenni az érintett étteremmel kapcsolatban az esemény, a pontos helyszín és az idő megjelölésével.
Közérdekű bejelentést egyébként bárki tehet telefonon a Nébih zöld számán, a +36-80/263-244-en a nap 24 órájában, írásban pedig az [email protected] e-mail címen. A bejelentésre a hatóság képviselői élelmiszer-higiéniai ellenőrzést végeznek a helyszínen, és külön megnézik a rovarártalomra utaló jeleket, illetve átvizsgálják a rovar- és rágcsálóirtás ottani rendszerét, gyakorlatát. Probléma, hiányosság esetén intézkednek, hogy helyreálljon az élelmiszer-biztonság.
Ha állatot találunk egy ételben (mármint nem feldolgozva), az igencsak árulkodik a helyről, ahonnan származik.
– Ha egy csótány vagy egy egér van az ennivalóban, az egyben azt is jelenti, hogy bármilyen baktérium is kerülhetett bele. Én biztos, hogy nem enném meg az ilyet – mondta Komáromi Zoltán háziorvos a Borsnak. – Ez annak tanújele, hogy valami nagyon nem működik jól ott a higiéniai szabályok betartását illetően.