<p>Napokra, akár hetekre kitérhet életünk a megszokott medréből, ha a bankautomata benyeli a kártyánkat.A Bors egyik olvasójának valóssággá vált a rémálma: a kártyáját blokkolták, két hétig kellett várnia rá, majd kiderült, külföldiként azonnal visszakapta volna.</p>
Forrás: Thinkstock (képünk illusztráció)
Mint bárki más, a fizetése napján a pénzéhez szeretett volna hozzájutni Betti. A fiatal lány a budapesti Jászai Mari téri bankfiók automatájából akarta felvenni a pénzét, de mint a Borsnak elmondta, nem elég, hogy a pénzhez nem jutott hozzá, a bankkártyájának is búcsút inthetett.
Kivette a gépből
Az ATM behúzta és elnyelte Betti egyébként érvényes kártyáját még azelőtt, hogy az azonosításhoz szükséges PIN-kódját beütötte volna és kikérte volna az összeget. Egy biztonsági ember jött segíteni, Betti pedig úgy érezte, problémája gyorsan meg tud oldódni. De nem így volt.
– A nem túl kedves úr kivette a kártyámat a gépből, de nem adta vissza. Azt mondta, miközben mosolyogva lobogtatta, hogy hiába igazolom a nálam lévő hivatalos irataimmal, hogy az az én kártyám, neki azt nem kell elhinnie, mert bárki másé is lehet. Akkor már nem voltam nyugodt. Felhívtam az automatán szereplő információs telefonszámot. 15 percen keresztül senki nem vette fel a telefont, csak a zenélést hallgattam.
– A férfi erre csak annyit mondott: akkor sok szerencsét, és elment. Még most sem tudom, hogy a kártyámat elvitte-e magával vagy visszatette a gépbe – mesélte nem mindennapi történetét a Borsnak Betti.
Blokkolás két hétre
A fiatal lány negyven perc után otthagyta az automatát, mert nem jutott egyről a kettőre. Közben folyamatosan hívta a megadott számot. Amikor felvették, azt a tájékoztatást kapta, hogy a kártyát blokkolni kell, pénzéhez csak úgy juthat hozzá, ha bemegy személyesen egy bankfiókba, és elmondja, mi történt. A kártyát 15 napon belül veheti majd át a hozzá legközelebbi bankban.
Arról viszont, hogy az pontosan mikor érkezik be a pénzintézethez, nem adnak tájékoztatást. Vagyis Bettinek 15 napon keresztül mindennap érdeklődnie kell, hogy megérkezett-e a kártya.
– Igazán az verte ki nálam igazán a biztosítékot, amikor a hölgy közölte, egyetlen esetben adhatta volna vissza a biztonsági ember a kártyámat: ha külföldi vagyok. Ugyanis akkor macerás lenne a banknak a kipostázás. Ezt egyszerűen nem fogadom el – fakadt ki a Borsnak az elkeseredett Betti.
A bank ügyfélszolgálatán erre a következőt mondták: ha itthoni kártyát nyel el a gép, akkor azt személyesen kell átvenni, igazolva, hogy valóban az illetőé a plasztik. Ha viszont külföldi kártyát nyel el, akkor azt nem tudják kipostázni, ezért az ATM-nél dolgozó egyszerűen visszaadhatja a kártyát.
Öngól lett volna?
A pórul járt lány a Borsnak elmondta: többször is megkérdezte a diszpécsert, jogosan követelne-e kártérítést, hiszen emiatt tartozása alakult ki, a blokkolás miatt nem tudja utalással kifizetni a telefonszámláját, csak ha bemegy egy fiókba, és számos más, nem anyagi kellemetlenséget is el kell viselnie. De a hölgy kitért a válasz elől. – Annyit mondott, ez attól függ, miért nyelte el az automata a kártyát – mondta még Betti. A Bors által megkérdezett ügyvéd azonban határozottan azt mondta: teljesen jogosan lehet kártérítést követelni a banktól.
– A hölgy valószínűleg azért tért ki a válasz elől, mert nem akart öngólt rúgni. Ha emiatt például tartozás alakul ki, azt fel lehet számolni a banknak. Ezt hívjuk vagyoni kárnak, és van az úgynevezett nem vagyoni kár vagy sérelmi díj, amit szintén lehet jelezni a banknak. Ebbe tartozik például az, ha innentől kezdve két hétig ellehetetlenültek az illető mindennapjai. Fel kell szólítani a bankot – persze megfelelő igazolásokkal –, hogy térítse meg a kárt. Ha ezt nem teszik meg, kártérítési perre kell vinni a dolgot – szögezte le az ügyvéd.