Késő ősszel rendre jelennek meg a hirdetések, hogy az autósoknak eljött az idő téli gumira váltani. Gyakran hallhatjuk a bűvös hét Celsius-fokos határt is, amikor már mindenképpen le kell cserélni az abroncsokat, de mielőtt kapkodva rohannánk a gumishoz, érdemes egy kicsit gondolkodni.
A téli abroncsokra való váltás jelentős anyagi megterhelés lehet a háztartások számára, főleg abban az esetben, ha az autóval igazándiból csak időnként közlekednek, ugyanakkor még mindig él a mondás, a biztonság mindenekelőtt. De vajon tényleg annyival többet tudnak a téli abroncsok?
A téli gumi hóban teljesít
A legkülönbözőbb tesztek áttanulmányozása után kijelenthető, nem minden esetben. Sőt. Hazánk klimatikus körülményei közt kevés olyan nap van, amikor igazán szükség van a téli gumikra. Ezek ugyanis a tesztek alapján kiemelkedő teljesítményt csak valós havas körülmények közt hoznak, száraz, hideg aszfalton a mérések szerint még a nyári abroncsok is jobban teljesítenek mind féktávon, mint kanyarsebességben. Ez ugyanakkor dramatikusan megváltozik hó vagy latyak esetén, a nyáriak ilyenkor gyakorlatilag megszűnnek létezni.
Fejlesztettek a gyártók
De van átmeneti megoldás, az eddig érdekes módon mindenki által lenézett és elhanyagolt négy évszakos abroncsokkal. Az is igaz, hogy ezek teljesítménye korábban valóban elmaradt mind a nyáritól, mind a télitől, így nem nyújtott igazán megoldást egyik időjárásra sem, de úgy tűnik, a gumigyártók is rájöttek arra, hogy érdemes foglalkozni ezzel a termékcsaláddal is. Ennek köszönhetően olyan fejlesztések zajlottak le az elmúlt években, hogy a most piacon lévő abroncsok teljesítménye megfelelő kompromisszumot biztosít télen és nyáron egyaránt, főleg ha azt nézzük, hogy a téli időjárásban sajnos egyre ritkábban találkozunk az igazi, klasszikus havas utakkal.
Tesztek bizonyítják, hideg, száraz aszfalton a nyári gumikkal szerelt autók állnak meg a leghamarabb, a négy évszakos abroncsok számára nagyjából öt százalékkal kell csak hosszabb fékút, míg a téli gumik akár 15 százalékkal is lemaradhatnak a nyáriak mögött. Nedves útfelületen változik a helyzet, a négy évszakosak nagyjából azonosan teljesítenek a nyáriakkal, míg a téli megint csak lemarad. Latyakos útfelületen éled fel a téli abroncs, itt az előnye megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor a négy évszakos épp csak a szokásos öt százalékkal marad el, míg a nyárival akár felével is meghosszabbodhat a fékút, ami nagyon nem vicces.
Egész évben megoldás
Összefoglalva, egyre inkább ajánlott a négy évszakos abroncsok felé fordulni, mert menetteljesítményük a hazai viszonyok közt megfelelő kompromisszumot nyújt átlagos felhasználás esetén, ráadásul azt az előnyt is biztosítják, hogy a nyári időszakra sem kell őket lecserélni, nagyobb kopás és teljesítményvesztés nélkül lehet ezeket nyáron is használni. Persze azoknak, akik gyakran járnak a sípályákra vagy kedvelik sportosan hajtani az autójukat, marad a klasszikus téli-nyári cserebere.