Forrás: Suzuki
Az autózás iránt érdeklődők pontosan tudják: minden korszaknak megvan a maga autótípusa, amely a vásárlók körében népszerű, és értékesítési eredményeik nagyban kiugranak a többi közül. Egy évtizeddel ezelőtt az egyterűek követeltek maguknak piacot, majd divatosak lettek a terepjárók, és a gyakorlatilag ebből a kategóriából kinövő szabadidőautók világát éljük manapság, immáron közel minden harmadik eladott új autó ebből a szegmensből kerül ki.
Sokan butaságnak tartják a terepjárók használatát, főleg a városi környezetben, de ehhez a megállapításhoz először érdemes tisztázni a kategóriákat. A klasszikus terepjárók, mint a Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser valóban nehezen birkóznak meg a városi forgalommal, ugyanakkor napjaink divatos, terepjáró fazonú autói már szabadidőautók. Kezdetben hobbiterepjáróként csúfolták őket, hiszen valódi terepes körülményekkel már nem boldogulnak el.
A kategóriába tartozó modellek jó részébe már az összkerékhajtást sem szereli be a gyártó, csupán kissé emelt hasmagasságukkal és formájukkal emlékeztetnek a terepjárókra, de az összkerékhajtásos modellek hajtáslánca sem tartalmaz olyan elemeket, amelyek az igazi terepezésre alkalmassá tennék az autót. Ugyanakkor divatos megjelenésük mellett a legnagyobb előnyük a komfort, amit a magasabb üléspozíció jelent. Ez nem csupán a be- és kiszállásnál jelent óriási előnyt, de a környező forgalomra is jobb rálátás biztosított vezetés közben. Menetkészségeik nem igazán térnek el az átlagos személyautókétól, és a fogyasztásuk is már megfelelőnek mondható.
A szabadidőautók manapság már szinte minden méretosztályban és árkategóriában megtalálhatók. A sort elsősorban ár-érték aránya miatt a Suzuki Vitara és SX4 S-Cross kezdi, de a Dacia Duster is népes tábort tudhat magáénak. A középkategória kedvence a Nissan Qashqai és a Ford Kuga, de figyelemreméltó a Kia és Hyundai szereplése is a kategóriában. Érdekes, hogy a megjelenésre igen mutatós Peugeot 2008/3008 modellek jócskán lemaradnak az élmezőnytől, pedig szolgáltatásukban, minőségükben ennél jóval többet érnek. A Toyota a nagyon modernre szabott C-HR modelljével hódít el jelentős mennyiségű vásárlót, ez utóbbi autó ráadásul már hibrid hajtáslánccal is elérhető.