Már csak két hetet kell várnunk, hogy a hatalmas piros „akció” feliratok kikerüljenek a boltokba. fekete pénteken, vagy a karácsony előtti napokban vegyük meg otthonra a mosógépet?
Forrás: MTI
Szerelés helyett vásárolunk
Már nyakunkon a hatalmas leárazások ideje, a Black Friday, azaz a fekete péntek. A kezdeményezés Amerikából indult, ez a nap a karácsonyi előtti bevásárlási szezon kezdetét jelzi. A tengerentúlon annyira várják ezt az akciót, sokan szabadnapot vesznek ki, a boltok pedig hosszabb nyitvatartással készülnek. 2013-ban jött be Magyarországra először a vásárlási láz, azóta egyre jobban elterjedt, ilyenkor a plázák megtelnek, a boltok polcai pedig szinte teljesen kiürülnek.
Idén november 23-án vásárolhatjuk magunkat dugig a leértékelt árukkal. Az akció sikere egyszerű: napjainkban már nem a termék a fontos, hanem maga a vásárlás, sőt ha valami elromlik, akkor inkább veszünk egy újat, minthogy megjavítanánk. De vajon tényleg annyira megéri ilyenkor az áruházakban tolongani vagy csak egy marketingfogásról van szó?
Féláron is megkaparinthatjuk
A boltok nem titkolják, hogy eszement pénzköltésre buzdítják az embert.
– Ha tényleg szükségünk van a termékre, és már egy ideje gondolkodunk a beszerzésen, akkor a fekete péntek jó alkalom lehet a beruházásra, mert egyes helyeken akár féláron is hozzájuthatunk a termékekhez. Ha hirtelen felindulásból vásárolunk, akkor az felesleges pénzköltés is lehet – figyelmeztetett Németh Gergely gazdaságpszichológus. A szakértő szerint a nagyobb összegű vásárlásokat érdemes erre a napra időzíteni vagy a karácsony utáni készletkisöprésre.
Költsünk vagy várjunk januárig?
Ha olyan terméket szeretnénk venni, amely nem létfontosságú, és karácsonyhoz sem köthető, akkor jobb megvárni a fekete péntek akcióit.
– Például egy televízió vásárlásánál érdemes megnézni, hogy a mostani akciókkal mennyire éri meg, de ha kibírjuk januárig, akkor is jól járhatunk, mivel most a raktárakat feltöltik az ünnepek miatt, januárban pedig a készletkisöpréskor is lejjebb vihetik az árakat – mondta Németh. A várakozás hátránya, hogy a termék elfogyhat, mire eljutunk az üzletbe. A hatalmas akciós feliratok szinte megbabonázzák az embert, nem egyszer viszünk pénztárhoz olyan dolgot, amire nincs is szükségünk.
Pótcselekvés, mint a csokoládéevés
Sok esetben a pénzköltés egyfajta kényszeres tevékenység, amellyel valamit pótolni szeretnénk. A vásárlás utáni vágy hasonló a túlzott csokoládéevéshez: mindkettő egyfajta pótcselekvésként működik, amely segít enyhíteni a frusztrációnkat. Ez lehet a szeretet vagy a figyelem hiánya, de lelki problémákra is visszavezethető. Ilyenkor az ember azt érezheti, ha más nem foglalkozik vele, akkor majd ő megadja magának a figyelmet.