Aktuális

Szakadék helyett hajtott fának a fékhibás busz sofőrje

G. J.

Létrehozva: 2018.11.26.

A busz két féke közül egyik sem működhetett, ezért ment végül fának a sofőr a Mátrában. Minden induláskor ellenőrizni kell a járműveket.

Negyvenen ültek azon a buszon, ami szombat kora délután a Kékestetőről haladt Mátraháza felé. A sofőr az egyik éles kanyar előtt hirtelen lehajtott az útról, és fának hajtott. Az elsődleges orvosi vélemény szerint tíz utas könnyű, kettő pedig súlyos sérüléseket szenvedett, a busz eleje összeroncsolódott, a szélvédő betört, a lökhárító kiakadt.

Az egyik utas szerint egy katasztrófafilmben érezte magát, amikor a sofőr felkiáltott, hogy „nincs fék”, csak annyi idejük volt, hogy felkészüljenek a csattanásra. A TV2 Tényeknek nyilatkozott a busz sofőrje, aki elmondta: hirtelen azt érezte, elment a fékhatás. Sem a hagyományos fék, sem az úgynevezett retarder, vagyis lassítófék nem működött.

– Három-négy kanyaron túl voltunk, amikor az éles kanyarban azt vettem észre, hogy sem az üzemi fék, sem a retarder nem működött. Szakadék volt előttünk, illetőleg egy nagyon éles kanyar, ahol biztosan felborítottam volna a buszt, és nagyobb baj lett volna. Ezt is nagyon sajnálom – mondta a buszvezető.

A Borsnak nyilatkozó szakértő szerint a baleset legvalószínűbb oka a lassító fék lehetett, ami eleve nem működött. A lábfék pedig a lejtőn túlmelegedhetett.

– A műszaki vizsgáztatás többéves ciklus, az autóbusz korától függően két-három évente történik. A sofőrnek viszont miden napi elindulás előtt kötelessége körüljárni és ellenőrizni a járművet, amibe a fékek is beletartoznak – magyarázta Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértő. Hangsúlyozta: a konkrét baleset okát műszaki vizsgálat fogja tisztázni, de általánosságban ezek a járművek légfékesek, ami azt jelenti, ha a fékkel lett volna probléma, a busznak meg kellett volna állnia.

– Ha probléma lép fel és a levegőellátás megszűnik, egy rugó befékezi a járművet. Azt nehezen tudom elképzelni, hogy a levegőellátással gond lett volna. Ha a retarder eleve nem működik,  a sofőr nem tud fékezni a hosszú lejtőn, de kénytelen lábfékkel lejönni, ami pedig súrlódás révén felmelegszik – ez okozhat fékezhetetlenséget. A retarder menet közben nem tud elromlani – magyarázta a szakértő.    

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek