<p>Sokan vásárolnak úgy, hogy gondolkodás nélkül mindenből a nagyobb kiszerelésût teszik a kosárba. Miért is ne tennék, hiszen nem csak tovább tart, de még olcsóbb is az áru kilóra, literre, darabra. Vagy mégsem?</p>
Drága árunál bukott ki a trükk
Egy éber olvasónk hívta fel a figyelmünket a jelenségre, amivel az egyik szupermarketben találkozott, ráadásul nem is filléres termék esetében. Legalább egy ezressel volt alacsonyabb két ismert olívaolaj literenkénti ára is, ha a 0,75-ös kis üveggel vette meg, mintha egyből az egyliteres palackot választotta volna ugyanabból a márkából. Nem túl logikus, vagy legalábbis nem ehhez szoktattak minket az elmúlt három évtizedben. Inkább ahhoz, hogy minél nagyobb kiszerelésben veszünk egyszerre valamiből, annál alacsonyabbra jön ki a literre, kilóra, darabra számított egységára. Azt, hogy ez az „ökölszabály” sokszor nem igaz, a Borsnak nyilatkozó szakértő is megerősítette.
A megszokásra játszanak a boltok
A miértre ugyanakkor nem olyan egyszerű megtalálni a választ, de van rá elképzelése a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szóvivőjének:
– Arra tudunk gondolni, hogy a fogyasztó fejébe évekig próbálták beleverni, hogy ha nagyobb mennyiséget vásárol meg egyszerre, akkor jobban jár – magyarázta a Borsnak Kispál Edit. – Sokan emiatt már automatikusan így vásárolnak, sokszor meg sem nézve a polcon lévő termékár alatt jóval kisebb betűmérettel feltüntetett számot, ami azt mutatja, mennyi adott kiszerelésben a termék literje, kilója, darabja. Ezzel a kereskedők tulajdonképpen megtévesztik a vásárlókat, mert utóbbiak alapból abban a hiszemben vannak, hogy olcsóbban kapják meg a nagyobb kiszerelést.
Becsapós a színes árcímke
Újabb ok tehát arra, hogy vásárláskor jobban megjárassuk az agyunkat, a robotüzemmódot kapcsoljuk ki, és váljunk tudatos vásárlókká, hogy ne legyünk a kereskedői megtévesztés áldozatai. Minden alkalommal nézzük meg az egységárat, amit kötelező feltüntetni, hiszen annak segítségével már jóval könnyebb összehasonlítani az egyes termékeket, csomagolásokat!
A másik, amivel szeretnek trükközni a kereskedők, az akciós termék, ami sokszor szintén nem biztos, hogy valóban olcsóbb normál árú társainál. Csakhogy működik a pszichológiai hatás, amit a piros vagy sárga akciós árcímke vált ki a polcon a sok fehér között.
– Nagyon gyakran előfordul, hogy valamelyik kiszerelés akciós, de még úgy is drágább, mint a másik kiszerelés. Sajnos, ma már egyáltalán nem biztos, hogy jobban megéri az akciós terméket megvenni – húzta alá a szövetség szóvivője.