Aktuális

A Bors utánajárt - Van, hogy a nagyobb kiszerelés kerül többe

B. B. A.

Létrehozva: 2018.12.07.

<p>Sokan vásárolnak úgy, hogy gondolkodás nélkül mindenből a nagyobb kiszerelésût teszik a kosárba. Miért is ne tennék, hiszen nem csak tovább tart, de még olcsóbb is az áru kilóra, literre, darabra. Vagy mégsem?</p>

Drága árunál bukott ki a trükk

Egy éber olvasónk hívta fel a fi­gyelmünket a jelenségre, amivel az egyik szupermarketben találkozott, ráadásul nem is filléres ter­mék esetében. Legalább egy ezressel volt alacsonyabb két ismert olívaolaj literenkénti ára is, ha a 0,75-ös kis üveggel vette meg, mintha egyből az egyliteres pa­lackot választotta volna ugyanabból a márkából. Nem túl logikus, vagy legalábbis nem ehhez szoktattak minket az el­múlt há­rom év­ti­zed­ben. Inkább ah­hoz, hogy mi­nél na­­gyobb ki­sze­re­lésben ve­szünk egyszerre valamiből, annál alacsonyabbra jön ki a literre, kilóra, darabra számított egységára. Azt, hogy ez az „ökölszabály” sokszor nem igaz, a Borsnak nyilatkozó szakértő is megerősítette.

A megszokásra játszanak a boltok

A miértre ugyanakkor nem olyan egyszerű megtalálni a választ, de van rá elképzelése a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szóvivőjének:

– Arra tudunk gondolni, hogy a fogyasztó fejébe évekig próbálták beleverni, hogy ha na­gyobb mennyiséget vásárol meg egyszerre, akkor jobban jár – ma­gyarázta a Borsnak Kispál Edit. – Sokan emiatt már automatikusan így vásárolnak, sokszor meg sem nézve a polcon lévő termékár alatt jóval kisebb betűmérettel feltüntetett számot, ami azt mu­tatja, mennyi adott kiszerelésben a termék literje, kilója, darabja. Ezzel a kereskedők tulajdonképpen megtévesztik a vásárlókat, mert utóbbiak alapból ab­ban a hi­szemben vannak, hogy olcsóbban kapják meg a na­gyobb ki­szerelést.

Becsapós a színes árcímke

Újabb ok tehát arra, hogy vásárláskor jobban megjárassuk az agyunkat, a robotüzemmódot kapcsoljuk ki, és váljunk tudatos vásárlókká, hogy ne legyünk a kereskedői megtévesztés áldozatai. Minden alkalommal nézzük meg az egységárat, amit kötelező feltüntetni, hiszen annak se­gítségével már jóval könnyebb összehasonlítani az egyes termékeket, csomagolásokat!

Csípős

Ahogy végzetes lehet megszokásból vezetni egy olyan úton, amin gyakran jár az ember, úgy fizethetünk rá arra is, ha rutinból vesszük le a megszokott mosószert a bolti polcról. Huszti Zoltán

A másik, amivel szeretnek trükközni a kereskedők, az ak­ciós termék, ami sokszor szintén nem biztos, hogy valóban ol­csóbb normál árú társainál. Csakhogy mű­ködik a pszichológiai hatás, amit a piros vagy sárga akciós árcímke vált ki a polcon a sok fehér között.

– Nagyon gyakran előfordul, hogy valamelyik kiszerelés akciós, de még úgy is drágább, mint a másik kiszerelés. Sajnos, ma már egyáltalán nem biztos, hogy jobban megéri az akciós terméket megvenni – húzta alá a szövetség szóvivője.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek