A hatalmas vásznaival az egész világot meghódító magyar festőművész modellje leesett a keresztfáról. Munkácsy így saját magát festette meg Jézusként a kormány által a napokban megvásárolt Golgota című alkotásán. De késôbb is feltűnt egyik leghíresebb művén.<br />
Forrás: MTI
A halhatatlan Krisztus trilógia ötlete egy Jézus életét bemutató könyv alapján született meg a 19. század magyar festőművészetének mesterében. Munkácsy remekműveivel kapcsolatban számos érdekes körülményt gyűjtött csokorba a Bors.
Megértette és átélte Jézus szenvedéseit
A Jézus és Pilátus első találkozását ábrázoló „Krisztus Pilátus előtt” című képen egy évig dolgozott. Mivel az emberi alakban megjelent Istent akarta ábrázolni, hús-vér emberekre volt szüksége az alakok lemodellezésénél.
A trilógia második, a magyar kormány által a napokban megvásárolt részét, a „Golgotát” az 1880-as évek közepén fejezte be. A monumentális, Jézus keresztfán történő szenvedéseit ábrázoló alkotáshoz rengeteg vázlatot és tanulmányt készített. Számos nagy festőhöz hasonlóan Munkácsy is készíttetett fényképes tanulmányokat, „Jézus-modellje” azonban balesetet szenvedett: leesett a keresztről, több jelentkező pedig nem maradt.
Munkácsy ezért maga állt fel a keresztre, hogy önmagáról mintázza meg a megváltót. Ezzel nem magát akarta isteni színben feltüntetni, egyszerűen nem volt más választása. Szögeket természetesen nem veretett a kezébe és a lábába, de a műtermében készült fotó így is hátborzongató. Szakemberek szerint a festőművész ezzel még jobban megértette és átélte Jézus szenvedéseit, és ez sokat segített neki a Golgota megalkotásánál.
Nagybetegen fejezte be művét
Bár Munkácsy Krisztus sírba tételének vagy feltámadásának jelenetén gondolkozott a trilógia befejező részeként, végül máshogyan alakult.
A festő ekkor már nagybeteg volt, ezért a dicsőséges feltámadás helyett – saját szenvedéseire utalva – Jézus Pilátussal történt második, fájdalmas találkozását örökítette meg az „Ecce Homón”. Modellt itt már nem állt saját képéhez, önarcképe azonban feltűnik a képen. A megvadult, kiabáló tömegben egy megszeppent, a „Feszítsd meg!” felkiáltásokat értetlenül hallgató arc maga a művészé.
Sosem láthatta együtt a három képet
A három kép először 1995-ben a debreceni Déri Múzeumban volt együtt látható.
A művek közös bemutatásának különlegessége, hogy maga Munkácsy sem látta együtt a három, bibliai témát feldolgozó festményét. A Golgotát a magyar kormány hárommilliárd forintért vásárolta meg második tulajdonosától, Pákh Imrétől. Így most már a Munkácsy-trilógia mindhárom festménye magyar állami tulajdonban van, a műalkotásokat pedig hosszú távon is a Déri Múzeumban helyezik el.