Hibás cipők, ruhák, műszaki cikkek miatt kénytelenek panaszkodni a vásárlók a fogyasztóvédelemnél. Annyi a rossz termék, hogy változtatni kell a jótállási szabályokon.
Olyan sok a panasz jótállási és szavatossági ügyekben, hogy változtatásra készül a fogyasztóvédelemért felelős államtitkárság. Az Inforádió kérdésére Keszthelyi Nikoletta helyettes államtitkár azt mondta: a panaszok csaknem fele ezekben a témákban érkezik a hatósághoz, ami az összes panaszt tekintve úgy 15 ezer ügyet jelent. Tavaly egyébként összesen 33 ezer panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatósághoz, emiatt aztán 1115 hazai üzletben vizsgálódtak próbavásárlással a hivatal munkatársai. A vásárlások 45 százalékában bukkantak valamilyen problémára.
Összességében a hivatal szerint egyértelműbbé kell tenni a jótállási és szavatossági szabályokat, mert nem mindegy, milyen garanciákra számíthat egy vevő egy-egy rossz termék esetén. Ezzel a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete is egyetért.
– A legtöbb panasz hozzánk is jótállással, szavatossággal kapcsolatban érkezik. Főleg cipő, ruha és műszaki cikkek miatt elégedetlenek a vásárlók, de előfordulnak már kellékszavatossági igények is, például lakásfelújítás vagy használtautó-vásárlás kapcsán. Utóbbinak épp tavasszal kezdődik a szezonja – magyarázta a Borsnak a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének jogásza, Dr. Kiss-Benedek Damarisz. – Sok olyan üggyel találkozunk, ahol a cégek egyértelműen nem tartják be a 15 napos határidőt, amin törekedniük kell a hibás termék javítására. Így azt tartjuk sürgetőnek, hogy itt kötelező legyen a határidő betartása – tette hozzá a jogász. Ráadásul ruházati termékek, cipő és egyéb, nem 10.000 forint feletti tartós fogyasztási cikkek esetén a jelenlegi hazai szabályok alapján nincs is kötelező jótállás, azonban hiba miatt kellékszavatossági igény ezeknél a termékeknél is érvényesíthető.