A használtautó-piacon nagy a mozgás, rengeteg jármű cserél gazdát. Vásárláskor érdemes körültekintőnek lenni, és alaposan átvizsgálni a kiválasztott autót. Sorozatunk második részében ehhez adunk praktikus tanácsokat olvasóinknak.
Árulkodó motortér
Vásárlás előtt tekintsünk bele a motortérbe is. A vevő szempontjából ugyan igényesnek tűnhet, ha feltűnően tiszta, legyünk gyanakvóak, mert az eladók gyakorta így leplezik az olajfolyást. A túlságosan koszos motor is arra utalhat azonban, hogy valahol szivárog az olaj, ami hosszú távon jelentős költségeket jelenthet. Ha az olajbetöltő sapka levétele után azt látjuk, gyanúsan szennyezett a sapka mögötti tér, az az olajcsere elmulasztására utalhat. Fehéres szennyeződés pedig víz jelenlétét mutatja.
Az utastér ellenőrzése
Miután beülünk az autóba, tekintsük végig a főbb elemeket. Nézzük meg a kormány, a kapcsolók, a váltókar, a pedálok és a kárpit állapotát, ez megmutathatja a futásteljesítményt. Ellenőrizzük az elektromos berendezéseket, próbáljuk ki a rádiót, az ablakemelőt, az ablaktörlőt, a tetőablakot, az ülésfűtést, az ülésállítást. Járó motornál ellenőrizzük a klímát. A bekapcsolt hűtés esetén egy-két perc után körülbelül 5 fokos levegőnek kellene érkeznie a légbefúvókon. Tekerjük el álló helyzetben a kormányt az egyik végponttól a másikig, és figyeljünk arra, nem ad-e furcsa hangot.
A váltó
Indulás előtt ellenőrizzük a tengelykapcsoló-pedál holtjátékát, normál esetben enyhe ellenállást tapasztalunk. A tengelykapcsoló felengedésekor a fogáspontnak középen kell lennie, kopásra utalhat, ha mélyen vagy magasan fog. Ha induláskor rángat, csikorog, vagy egyéb gyanús hangokat ad, valószínűleg hibás a szerkezet. Figyeljük azt is, hogy a fokozatok könnyen kapcsolhatók-e, vagy hirtelen váltáskor nem hallatszik-e recsegés, ez ugyanis a szinkrongyűrűk kopottságáról árulkodhat. Az automata váltóknál a legtöbb problémát a megfelelő karbantartás hiánya (például elmaradt olajcsere) okozhatja. Ha a váltó szaggatva kapcsol, félrevált vagy furcsa hangokat hallat, ne döntsünk a kocsi mellett. Fontos jelzés, ha fokozatba kapcsolásnál erőteljes rántást érzünk, ilyenkor a váltó már a végét járja.
A próbaút
Miután ezeket végignéztük, minden esetben kérjünk próbautat az értékesítőtől, és lehetőség szerint legalább addig autózzunk, amíg az üzemi hőfokot eléri a motor. Ha a motort beindítjuk és furcsa hangokat hallunk vagy szokatlan füst szállna fel a kipufogóból, legyünk ismét gyanakvóak. Menet közben figyeljük a motortulajdonságokat, amennyiben azt érezzük, hogy az autó teljesítménye nem megfelelő, illetve, ha furcsa jeleket tapasztalunk (például szokatlan hangok, rángatás) a használat során, akkor javasolt inkább tovább nézelődni a piacon. A lengéscsillapítók hibáját is hamar kiszűrhetjük, ha túlságosan imbolyog az autó alattunk, vagy instabil a kanyarvétel, cserére érettek az eszközök.
Természetesen a legbiztosabb, ha az autót egy szervizben, szakértőkkel vizsgáltatjuk át. Ez minimális költséggel jár, de hosszú távon bőven megtérülhet a befektetés. Amennyiben az átvizsgálás során olyan problémákra derül fény, amelyek jelentős javítási költségeket vonhatnak maguk után, érdemes elállni a vásárlástól. Ám a kisebb hibák alku tárgyát képezhetik, így ebben az esetben érdemes lehet árvitába kezdeni.