Nincs ikonikusabb autója a szocializmus magyarországi évtizedeinek, mint a Lada (avagy Zsiguli). Az eredetileg az olasz Fiat licence alapján gyártott szovjet kocsi évtizedeken keresztül a legjobb személyautó volt a KGST-n belül, amihez hozzájuthatott a magyar.
Milliókat gyártottak le ugyanabból a néhány típusváltozatból – az 1200-esből például 1,7 milliót 1970 és ‘88 között –, habár többször is kísérletet tettek a Volga-parti Togliatti városában működő gyár tervezői, hogy új, modernebb fazonnal rukkoljanak elő, ám ezek megrekedtek a prototípus fázisban.
– Végül a gyár azért nem gyártotta le ezeket, mert nem egy bizonyos rétegnek szánták az autókat, hanem mindenkinek, és a kapacitás még ennek a kielégítésére is kevés volt. Gyakran öt évet kellett várni egy új autóra – mondta a Borsnak dr. Meleg Norbert, a Veterán Zsiguli Egyesület titkára.
– Emiatt a rétegmodelleket kiszórták, és a tömeggyártásra helyezték a hangsúlyt. Ezek végül tanulmány- vagy koncepcióautók maradtak, hogy kipróbáljanak új formákat. Ezek még a prototípus előtti autók, amikor a formatervező elengedheti a fantáziáját. Többnyire kézzel készültek és gyakran még motort sem tettek bele – mondta a szakember.