Ki gondolná, hogy a mai világban még előfordulhat, hogy a fejlődés nem az emberi munkaerő ellen dolgozik? A vonatjelentő őr hiányszakma. De miért kevés az ember, és miért nem lehet őket gépekkel pótolni? Utánajártunk.
Ahhoz, hogy sok vonat tudjon közlekedni, úgynevezett térközökre kell osztani a vasúti pályát. A térközökben térközőrhelyeket kell nyitni, ahova szakemberek, térközőrök szükségesek. De mit is csinál egy térközőr? Megnéztük a MÁV-HÉV-nél.
Térközök gazdái
A vonatok közlekedtetésében kétfajta követési rendet alkalmaz a társaság. Abban az esetben, ha csak egy vágányon tudnak járni a vonatok, ugyanabba az irányba csak és kizárólag akkor indítható el egy vonat a másik után, ha az előtte haladó már beért a következő állomásra, és arról úgynevezett visszajelentés érkezett telefonon. Ilyen esetben a vonatsűrűséget az állomások távolsága határozza meg.
Amennyiben a két állomás között túl nagy a távolság, vagy sűrűbben kell a vonatoknak egymást követni, a két állomás közötti pályarészt egy vagy több térközre osztják fel. A vonatjelentő őr feladata, hogy felügyelje a térközöket. Az a dolga, hogy megakadályozza vagy megengedje a vonatok behaladását az általa őrzött térközbe. Ezt úgynevezett térközjelzők kezelésével végzi.
Nagy a felelősség
A vonatjelentő őröknek különösen nagy figyelemmel és pontosan kell dolgozniuk, sokan nem vállalnak ekkora felelősséget – tudta meg a Bors Nagygyörgy Károlytól, a Gödöllői HÉV forgalmi üzemvezetőjétől.
Más oka is van annak, hogy kevés az ember. Az egyre sűrűbb vonatközlekedés miatt egyre több térközőri helyet kell megnyitni, ennyi képzett ember viszont egyelőre nincs. Hogy legyen elég szakember, tanfolyamokat indít a MÁV-HÉV. Legutóbb februárban képeztek vonatjelentő őröket, legközelebb pedig júniusban indul képzés.
Vörös csík
A Bors ellátogatott a nagyiccei vonatjelentő szolgálati helyre. Itt folyamatos, 24 órás szolgálatra van szükség, de például „Mátyásföld, repülőtér” megállóhelyen csak csúcsidőben nélkülözhetetlen a vonatjelentő őrök jelenléte. Török Szilvia alapvetően forgalmi szolgálattevőként dolgozik, de olykor vonatjelentő őrként is szolgál. Szilvia mutatta meg, hogy éppen mire kell figyelnie:
– Egy vörös csík jelzi, hogy hol tart a következő érkező vonat, ami jön Cinkota irányából. Mivel látom, hogy szabad a térköz, így beengedhetem a vonatot.
Megtudtuk: a MÁV-csoport nyílt napot szervez középiskolai és egyetemi diákoknak jövő csütörtökön. Ezen a többi között a vonatjelentő őri munkával és még számos – HÉV-es és MÁV-os – vasutas pozícióval is közelebbről megismerkedhetnek a fiatalok.