Az elmúlt egy évben kifejezetten sokat hallhatunk, olvashattunk az elektromos autókról, a hibridekről. A jövő technológiáját jelentő megoldások közt az átlagautós elveszhet, így egy rövid összefoglalót nyújtunk a jelenleg elérhető rendszerekről.
Az elektromos jármű (EV) egy átfogó kifejezés, amely a legszélesebb értelemben magában foglal minden olyan autót, amely villamos energiát használ a meghajtáshoz. Az elektromos járművek akkumulátoros elektromos járművekre (BEV-k), hibrid elektromos járművekre (HEV) és üzemanyagcellás elektromos járművekre (FCEV) bonthatók. A BEV-k járművek kizárólag a villamos motorokra támaszkodnak. Villamos energiát elsősorban a töltési pontokból vételeznek, és azt akkumulátorokban tárolják. A hibrid elektromos járműveket az különbözteti meg a BEV-től, hogy elektromos motorjuk mellett van egy belső égésű motor is.
Az FCEV csak egy elektromos motorral rendelkezik, de más módszert használ az elektromosság tárolására és fejlesztésére. Ezekben a hajtást szolgáló akkumulátor nagy részét egy hidrogéntartály és üzemanyagcellák egy csoportja váltja fel, amelyben a kémiai reakció a hidrogént villamos energiává és vízgőzzé alakítja. Ez nagyon ígéretes megoldásnak tűnhet, de a rendszer bonyolult, költséges, nem beszélve a hidrogéntankolás veszélyeiről.
A HEV további alformákba sorolható. Elvileg ennek két módja van.
Az első szerint a hajtáslánc-felépítés szerint sorozatként, párhuzamosan és teljesítményelosztott hibridekként sorol-hatók be.
Hatótávnövelős hibrid: mindig villamos motor hajtja. A belső égésű motor csak az akkumulátorok feltöltésére szolgál. Ez a hibrid a városi forgalomban, és mindenekelőtt a stop-and-go vezetés során kerül előtérbe, ahol a hagyományos autók belső égésű motorjai kevésbé hatékonyak.
Paralell hibrid: az autó haladását biztosíthatja tisztán a belső égésű motor vagy az elektromos motor vagy a kettő kombinációja. Nagyobb
sebességnél hatékonyabb, mint a sorozathibrid, ha szükség esetén a kétmotoros kombináció által kínált potenciálra támaszkodik.
Erőmegosztós hibrid: átkapcsolhat a soros és a párhuzamos üzemmódok között, hogy kihasználja az egyes előnyöket. Ez azt jelenti, hogy csak elektromos motorral, csak belső égésű motorral vagy a kettővel kombinálható.
A második módszer a hibrid elektromos járműveket a hibridrendszer fejlettségi fokának megfelelően mikro, mild, full és plug-in hibridként osztályozza.
Mikro hibrid: mindegyike a szokásos belső égésű motorral rendelkezik, az eltérés a start-stop rendszer és a fékenergia visszanyerése. A mikrohibrid ezt a visszanyert energiát használja a 12 V-os akkumulátor újratöltésére, ami a belső égésű motor alacsonyabb üzemanyag-fogyasztását eredményezi, és így alacsonyabb CO2-kibocsátást eredményez.
Mild hibrid: elektromos motorral van felszerelve, de még mindig egy belső égésű motort használ a kerekek hajtására minden út során. A villamos motor csupán rásegít a belső égésű motor teljesítményére induláskor vagy gyorsításkor.
Ez általában egy nagyobb kapacitású akkumulátorral jár együtt, kihasználandó a regeneratív fékezésből nyert energiát. Ez tovább növeli az üzemanyag-hatékonyságot, ezáltal csökkentve a CO2-kibocsátást.
Full hibrid: rövid távon kizárólag elektromos meghajtással is vezethető, az egyetlen korlátozó tényező az akkumulátor kapacitása.
Plug-in hibrid: technikai szempontból a plug-in hibrid lényegében egy full hibrid extra technológiával. A full hibrid és a plug-in hibrid (PHEV) közötti különbség az, hogy az előbbi elektromos jármű akkumulátorát kizárólag regeneratív fékezéssel vagy a belső égésű motorral töltik, míg az utóbbi nagyobb meghajtó akkumulátora külső áramforrásról szintén feltölthető. Ennek eredményeképpen a villamos energiát általában 50 kilométerre tudják fedezni anélkül, hogy be kellene indítani a belső égésű motort. Ez különösen fontos előnyt jelent a városközpontokban. Ennek a rendszernek az egyik jelentős következménye, hogy a fentiekben ismertetett hibridtechnológiák közül a legkisebb CO2-kibocsátást eredményezi. Valójában ebbe a kategóriába tartozik a közelgő Superb PHEV, amelyet nyilvánosan 2019-ben mutatnak be.