Sokan a mai napig bíznak a mágneses terápia gyógyító erejében. Van azonban, aki hiába hisz benne, nem segít rajta, és még a pénzét sem kapja vissza a vásárolt termék után. Ám a készülékek forgalmazóit ilyenkor be lehet perelni.
Súlyos beteg, 74 éves feleségén szeretett volna segíteni egy mágnesterápiás készülékkel olvasónk. A készüléket februárban vásárolták meg egy kft.-től 280 ezer forintért – amiatt is, mert a vételi feltételekben benne volt a visszavásárlás lehetősége, amennyiben a szerkezet nem működne. A Bors olvasója azonban lapunkhoz fordult, ugyanis gondok adódtak.
– Sajnos semmilyen változás nem jelentkezett a feleségem állapotában. A gépet ezért április 25-én visszavittük, amiről írásos átvételi elismervényt is kaptunk. Abban maradtunk a céggel, hogy május 27-i határidőre visszautalják a készülék árát. De az idő letelt, és a pénz nem jött. Többször érdeklődtünk, hogy miért nem érkezik a pénz, de mindig hivatkoztak valamire, hogy éppen miért csúszik az utalás – számolt be olvasónk.
Két évig kellene biztosan működnie
– Minden ilyen készülékre egy év kötelező jótállás és két év kellékszavatossági idő a kötelező előírás. Ezek párhuzamosan futnak, azaz, ha valami elromlik a szerkezetben, akkor első lépésben javítani vagy cserélni köteles azt a vállalkozás – húzta alá a teendők kapcsán a Borsnak a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének jogásza, dr. Kiss-Benedek Damarisz. Vagyis arról van szó, hogy az eladott termék leírásában – ami jó esetben a készülék dobozában benne van – szereplő képességekkel a szerkezetnek legalább két évig rendelkeznie kell. Ha ez nem így van, akkor jótállás, kellékszavatosság keretében érvényesíthetjük igényeinket. Hibás teljesítés állhat fenn akkor is, ha a készülék nem alkalmas arra, amiért valójában eladták.
Határidőt kell szabni a cégnek írásban
A jogász szerint megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ha például azt mondták a berendezésről, hogy ettől az illető jobban fogja magát érezni vagy meggyógyul, és ez biztosan nem történt meg. – Ezt a járási hivatal fogyasztóvédelmi osztálya meg tudja vizsgálni. Azonban ettől még nem látja vissza a pénzét a vásárló. Ha visszaviszi a készüléket és már lejárt a visszafizetési határidő, akkor azonban nem telefonon, hanem írásos felszólítással kell reklamálni, és célszerű határidőt is megjelölni. Ha ez rövid időn belül megoldja a panaszt, az a fogyasztó szempontjából a legjobb eset, de ha nem, jogi lépések jöhetnek szóba – magyarázza dr. Kiss-Benedek Damarisz.
Perre lehet menni,ha nem reagálnak
A legegyszerűbb jogi lépés a Békéltető Testületi eljárás, amit a lakóhely szerinti illetékes testületeknél lehet indítani. Fontos, hogy ez ingyenes, és az elsődleges célja a gyors egyezség a felek között. Ha ez nem jár sikerrel, akkor jöhet a közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárás. Ennek azonban már van illetéke, amit annak kell kifizetni, aki kezdeményezte. Ez a követelt érték 3 százaléka, minimum ötezer forint. Ilyenkor a vállalkozásnak tizenöt napja van a válaszadásra. Ha ez eltelik, és nem reagálnak, akkor a kifizetés kikényszeríthető végrehajtóval. Ha reagál, de a tartozást nem ismeri el, akkor polgári per lesz belőle – tette hozzá a Borsnak a jogász.