<p>Áldozatnak tartja magát az a mozdonyvezető, akitől a MÁV Zrt. hétfőn azonnali hatállyal megvált. Vozár János munka közben tudta meg, éppen Pécs környékén járt. Azonnal kiszállt az általa vezetett mozdonyból és magára hagyta a szerelvényt, amit tizenöt órán át kerülgettek az arra járó vonatok. </p>
Vozár két nap alatt kétszer került a hírekbe. Először vasárnap azzal, hogy a MÁV nosztalgiavonatozást szervezett a legendás Nohab mozdonnyal Székesfehérvárról Tapolcára annak apropójából, hogy húsz éve szenvedett balesetet egy ilyen típus Badacsonylábdihegynél. Azonban Vozár és egy másik masiniszta hosszú vitája után nem a Nohab húzta a vagonokat. A történtek miatt Vozárt hétfőn kirúgta a vállalat. A hír a vasutast munka közben érte: a masiniszta ekkor Pécsnél járt, de megszakította útját, kiszállt az általa vezetett Nohabból, és Pécs-külvárosnál hagyta azt, egy másik vonattal pedig hazament Kecskemétre.
Összevesztek a vasutasok
Vozár először a vasárnapi malőrről beszélt.
– Azt az utasítást kaptam a főnökömtől, hogy tegyem rendbe a Nohab mozdonyt, és menjek vele Rákosról Székesfehérvárra. Határozottan elrendelte: semmiféleképpen nem adhatom át másnak a mozdonyt, mivel a műszaki állapota miatt nem biztonságos – mondja a Borsnak a felháborodott masiniszta, aki közel fél évszázada ül a mozdonyokon.
– Vasárnap reggel már rá is csatlakoztam a vonatra, indulásra készen álltam Fehérváron, amikor ketten odajöttek, és szó szerint azt mondták, takarodjak ki a mozdonyból, mert nem én, mint MÁV Zrt.-dolgozó, hanem a MÁV-Start Zrt.-ből egy kolléga lesz a masiniszta. Nekem azonban parancsom volt, hogy én vezetek, amelyet egy telefonhívást követően a saját főnököm és a hálózati menetirányító is megerősített. Nem zárkóztam be sehova. Végül nem sikerült megegyezni, így kénytelen voltam lecsatolni a Nohabot, és visszamenni vele a telephelyre, Rákosra – emlékezik vissza János.
Pereli a vállalatot
Vozárt hétfő délután, munka közben értesítették, hogy a vasárnapi esetért őt teszik felelőssé, és azonnali hatállyal kirúgják. Éppen Magyarbólyba vontatott egy mérőkocsit, de Pécs-külvárosban megállt, és otthagyta a mozdonyt.
– Miután kiabálva közölték a kirúgásom, nem tettem mást, csak betartottam a szabályokat. Mivel már abban a pillanatban nem voltam a MÁV Zrt. dolgozója, szigorúan tilos volt a mozdonyban tartózkodnom. Azt hitték, majd szépen leparkolom a Nohabot, de a fenéket. Ezek után el tudom képzelni, hogy még azt is a nyakamba varrták volna, ha továbbmegyek – teszi hozzá János, aki egyértelműen áldozatnak tartja magát.
– Csupán csak teljesítettem a főnököm kérését. Beperelem a vállalatot, hiszen bűnbakot csináltak belőlem egy olyan ügyben, amiben nem hibáztam. Rajtam akarják elverni a port, holott a feletteseim a sárosak. Én azonban nem fogom magam hagyni – zárja a történetet a 63 éves férfi. A MÁV Zrt. megkeresésünkre közölte: a mozdonyvezetőt várhatóan tényleg elbocsátják.
Kommunikációs hiba történt
A Mozdonyvezetők Országos Szakszervezetének elnöke, Barsi Balázs szerint a problémát az okozhatta, hogy nem kommunikált megfelelően a MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt.
– A Nohabot a MÁV-Start Zrt. rendelte meg a MÁV Zrt.-től, de úgy gondolták, hogy a mozdonyvezetőről ők, azaz a MÁV Start gondoskodik. Úgy vélem, hogy a masiniszták nem hibáztak, kommunikációs hiba történhetett a felsőbb körökben – mondja Barsi Balázs.