<p>Közvetlenül a Hableány elsüllyedése után, vaksötétben merült le a hajóhoz Kovács Gábor búvár. Tizenöt percet töltött a roncsnál közvetlen életveszélyben, az efféle műveletet ezer búvárból legfeljebb egy vállalja be.</p>
A Magyar Honvédség és a Terrorelhárító Központ búvárai, valamint a tegnap Magyarországra érkezett dél-koreai búvárok is azon dolgoznak, hogy megállapítsák: milyen technika lenne a legideálisabb arra, hogy felszínre hozzák a hullámsírba süllyedt Hableányt.
Nem volt kérdés, hogy megcsinálom
A koreaiak teljesen más vízhez szoktak, így nekik vélhetően más ötleteik lesznek, mint a magyaroknak. Hozzájuk csatlakoztak még hatan a Havária Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesülettől. Közülük Kovács Gábor búvár volt az egyetlen, aki be merte vállalni, hogy közvetlenül a tragédia után, tehát még szerda éjszaka lemerüljön.
– Nem volt kérdés számomra, hogy megcsinálom. Ezt úgy kell elképzelni, mintha kint lennénk az űrben. Onnan se ki, se be. Lehet mozogni, de nem látsz, nem hallasz. Olyan huzatot érzel, mintha 200 kilométeres sebességgel motoroznál, és közben jön rád a víz – mondta a Borsnak Kovács Gábor.
Csak a tapintásra hagyatkozhatott
A vízszint több mint 2 méterrel magasabb a normálnál, a sodrás ráadásul extra mértékű, de más is nehezíti a búvárok munkáját.
– 100–120 kilós plusz súly volt rajtam. Lesétáltam a vízbe a létrán, iszonyatosan lesúlyozva. Egy zárt ruha és egy sisak volt rajtam. A levegőt fentről, a hajóról kaptam. Ezt úgy kell elképzelni, mintha egy köldökzsinórral lennék összekötve. Csak egy nagyon pici palack volt rajtam, ami arra kell, hogy ha leszakadnék, akkor kapjak levegőt – magyarázta Gábor. Hozzátette, sajnos nem látott semmit, csak az érzéseire és a tapintásra tudott hagyatkozni.
Várni kell a megoldásra
Gáborék szerint egy úgynevezett árnyékolólemezzel könnyíthetnek a munkán.
– Ha a búvár előtt van ez az árnyékolólemez, akkor a búvár számára megszűnik a huzat, és könnyebben tud dolgozni. Ezeket a víztereléseket a hajózási szakemberek oldják meg, ők készítik elő. A búvárok dolga a hajótest kiemelése előtt a rögzítések elhelyezése, valamint az esetlegesen hajótestben rekedt áldozatok felkutatása – magyarázza Gábor, hozzátéve: folyamatosan zajlik az előkészület, addig viszont mindenki azon dolgozik, hogy minél előbb fel tudják hozni a hajót. Gábor szerint viszont erre még legalább 6–7 napra szükség lesz.
Pénteken nem sokkal 13 óra után landolt Ferihegyen a dél-koreai áldozatok rokonait szállító repülőgép, amely Dohán keresztül érkezett Magyarországra. A rokonokat teljesen érthetően megviselte a tragédia, a körülbelül tucatnyi hozzátartozó senkivel sem kívánt szóba állni, arcukat különböző ruhadarabokkal és kendőkkel takarták el, miután kiléptek az utasváró terembe, majd gyorsan tovasiettek, és beszálltak az őket szállító két fekete furgonba.