<p>Az utasokra fogták, pedig az átépítés miatt végződött tragédiával az 1954-es gyereknap a Balatonon. A hajó kapitánya nyolc hónapnyi börtönt kapott 23 ember haláláért.</p>
Hatvanöt év telt el azóta, hogy a Pajtás nevű hajó elsüllyedt a Balatonon. Az akkori lapok épphogy pár mondatban említették a legalább huszonhárom áldozatot követelő balesetet, ami valószínűleg a jármű átalakítása miatt történt.
A hajó dunai átkelőként szolgált, majd később, 1951-ben szállították át a Balatonra, hogy a beinduló hajózás egyik első járműve legyen. Mielőtt betöltötte volna a funkcióját, Siófokon átépítették, nagyobb hajócsavart kapott és a hajótestet is megmagasították. Utóbbi miatt következhetett be a tragédia 1954. május 30-án.
A korabeli beszámolók szerint az utasok voltak a hibásak, ugyanis azt mondták, azért billent meg a szerkezet, mert mindenki a hajó egyik oldaláról nézte a vitorlásversenyt. A billenéstől megijedtek, ezért átszaladtak a másik oldalra, így a hajó is átbillent. Amikor az utasok életüket mentve megint átszaladtak a túloldalra, a hajó felborult. Vámosi Gyula fűtő az utolsó erejével kiengedte a gőzt, ezzel megakadályozva, hogy felrobbanjon a jármű.
A túlélők beszámolója szerint elferdítették a történetet, amikor az utasokat hibáztatták. Az akkor modernnek számító hajó ugyanis feltűnően billegett már akkor is, amikor üresen beállt a mólóhoz. A hatfős személyzet mellett 170-175 utast, nagyrészt gyerekeket engedtek fel a fedélzetre, így szinte moccanni sem lehetett. Emiatt lehetetlen is lett volna az egyik oldalról a másikra szaladni. A szemtanúk szerint a hajó egyre jobban imbolygott, majd egyszer csak az oldalára borult.
Igaz, hogy az Államvédelmi Hatóság is a helyszínen volt a vitorlásverseny miatt, de segítségnyújtás helyett az emberek fényképezőgépeit gyűjtötte be, hogy minél kevesebb kép készüljön a tragédiáról. A közelben tartózkodó vitorlások siettek a bajbajutottak segítségére, de sokan úszni sem tudtak, másoknak meg esélyük sem volt a rájuk dőlő hajótest miatt.
A kapitányt, Heisz Jánost letartóztatták, a nyolc és fél hónapig tartó vizsgálat alatt őrizetben tartották. Öt társával együtt első fokon 30 év börtönre ítélték. Végül a legfelső bíróság felmentette a társait, Heisz büntetését pedig nyolc és fél hónapra változtatta, amit a vizsgálati fogsággal letöltöttnek is nyilvánított.
A hajót kiemelték, majd motorhajóvá alakították, így járt tovább a Balatonon, majd később a Dunán, méghozzá Dömsöd néven. Magántulajdonba került 2002-ben, később a pilismaróti roncstelepen fejezte be pályafutását.
Ha érdeklik a retro bűnügyek, látogasson el az Élet elleni bűncselekmények Facebook-oldalra!