Pár perccel a bekapcsolása után égetni kezdte a 7 éves kislány bőrét az internetről vásárolt GPS-es karóra. Egyre több internetről rendelt eszköz bizonyul veszélyesnek, mivel a gyártók csak a töredéküket vizsgálják meg, mielőtt kiadják.
Forrás: istock
Kétségbeesve kért segítséget a Facebookon egy budapesti apuka. Egy GPS-nyomkövetővel ellátott karórát rendelt a kislányának az internetről, ám alig kapcsolták be, szörnyű dolog történt. „
Az első pár percben, ahogy próbáltuk a működését, a kislány ordítva zokogott, hogy apa, ráz! Nem tudtuk elképzelni, mi történt, de ezzel egy időben borzalmas bűz volt. Azonnal levettem a kezéről, és tűzforró volt a fém hátlap, úgyhogy pár perc után így nézett ki a karja!” – osztotta meg a sérülésről készült fényképet az apuka, aki természetesen a céget is megkereste a hibás termék miatt.
Többször is kellett e-mailt küldenie, mire a társaság reagált, de azt írták, nagyon sajnálják a történteket, és visszatérítik a termék árát.
100-ból csak 10-et ellenőriznek le
Bár manapság kivételesnek számít, hogy egy cég szinte kekeckedés nélkül megtérítse a vételárat, a történetnek itt nincs vége. Az édesapa ugyanis elég gondnak tartja, hogy egyszer is előfordulhatott hasonló eset. Az internetről rendelt kütyüknél ugyanis – mint a Bors megtudta – fennál annak a veszélye, hogy a gyártók 100 darabból csupán 10 kiválasztott darab minőségét ellenőrzik le. A többiről feltételezik, hogy ugyanúgy működnek, mint átvizsgált társaik. Néha pedig komoly problémákat okozhatnak.
– Először mindenképpen a gyártóhoz kell fordulni, ha bármilyen baleset történt, majd a fogyasztóvédelemhez. Ők akár ki is vonhatják a forgalomból az adott terméket, ha közveszélyesnek ítélik – mondja a Borsnak dr. Salamon András ügyvéd. Peren kívül is meg lehet egyezni a gyártókkal, de ha nem sikerül, akkor bíróságra kell vinni az ügyet.
Jár a pénz, ha hibás volt a termék
Amennyiben sikerül felvenni a kapcsolatot a gyártókkal, és bizonyítottan a termék meghibásodása volt a baleset oka, akkor lehet kártérítést igényelni.
– Megkülönböztetünk anyagi és nem anyagi jellegű kártérítést. Ha a termék miatt kórházi ellátásra szorul a fogyasztó, mert akár égési sérülése lett, a kórházi számlát egyértelműen a termék gyártója fizeti – magyarázza a Borsnak Siklósi Máté, a fogyasztóvédelmi tanácsadást nyújtó CP Contact ügyvezető partnere. Ha egy rendelt játék miatt a kisgyereknek pszichológiai problémái lesznek, akkor nem anyagi jellegű kárról beszélünk, amiért ugyancsak be lehet nyújtani a számlát.
Csak az élelmiszert nem lehet kibontani
A vevőnek alapesetben joga van kibontani, átvizsgálni és bekapcsolni a kiszállított terméket – kivéve a romlandó élelmiszereket és a higiéniai okokból ki nem csomagolható termékeket. Viszont nem mindig van erre lehetőség, amiből félreértések adódhatnak.
– Köthetnek olyan szerződést a gyártók, hogy a futároknak nem kötelessége megvárni, amíg átvizsgálja a fogyasztó a terméket. Ilyenkor, ha bármilyen probléma merül fel a termékkel, nem tudják bizonyítani, hogy a vevő sértetlenül vette-e át az árut – mondja Siklósi Máté. Ám a bíróságon ilyen esetekben általában a fogyasztó nyer. Ezért szeretik jobban a cégek is azt, hogy a kiszállító előtt ellenőrizze le a vásárló a terméket, mert akkor megbizonyosodnak róla, hogy minden rendben zajlott az átvételnél.