<p>62 ezer forintot kért el egy vállalkozó a kiszállás után egy olvasónktól, miután felmérte, milyen redőny kellene az idős hölgy ablakára. Az asszony átverve érzi magát, mert nem állapodtak meg semmiben. </p>
Poloska miatt kellett
Kétségbeesve fordult egy olvasónk a Borshoz. Mint fogalmazott, nem tudja szó nélkül hagyni az esetet, ami vele történt.
– Az idén már négy poloskát kellett a konyhámból kiirtani. Nyugdíjasként próbáltam olcsó megoldást találni, ám mindent latba vetve úgy döntöttem, szakember kell ahhoz, hogy egy egyszerű szúnyoghálót fölszereljen, ami nem két fillér – kezdte a történetét a nyugdíjas.
– Azután jött az ötlet, hogy akkor már redőnyt is felszereltetek. Miután már előzőleg jártam a bemutatótermében az általam kiválasztott vállalkozónak, így nem kellett még egyszer bemennem hozzá. Kaptam tőle időpontot, ki is jött, felmért, majd jött a feketeleves – magyarázta a hölgy a Borsnak.
– Hatvankétezer forintot kért el tőlem. Kérdeztem, hogy mire, hiszen még semmit nem csinált, csak felmért, kiszállási díjat sem kért, de nem mondta el. Kértem, hogy akkor kössünk előszerződést, de egyszerűen szó szerint elrohant. Adótanácsadóként, okleveles könyvvizsgálóként értetlenül állok a helyzet előtt, hogy mit képesek elvárni egyes vállalkozók – fakadt ki a nyugdíjas a Borsnak.
Nem köteles fizetni
Megkerestünk egy ügyvédet az üggyel kapcsolatban, aki meglepő választ adott. Szerinte ugyanis a vállalkozó semmilyen szabályt nem szegett meg, úgy járt el, ahogy jónak látta.
– Az igazság az, hogy mindenki annyit kér, amennyit akar. A szolgáltatások 90 százaléka szabad áras, ami azt jelenti, hogy a felek megállapodnak abban, hogy mennyi lesz majd a vállalkozásnak az ellenértéke, legtöbb esetben nincs fix ár – magyarázta el a Borsnak Salamon András ügyvéd.
– Az, hogyha valaki 62 ezer forintot kér el egy felmérésért, az éppúgy a szíve joga, mint a megrendelőnek az, hogy kifizeti-e. Ebben az adott esetben nem történt semmilyen jogsértés, mert előre nem egyeztették a felek, hogy a kiszállás mennyibe fog kerülni. A vállalkozó tulajdonképpen vállalta azt a kockázatot, hogy kimegy, elkéri a 62 ezer forintot, és lehet, hogy nem kap semmit. A megrendelőnek viszont semmilyen jogi, sőt még erkölcsi kötelezettsége sincs arra vonatkozóan, hogy ezt az összeget kifizesse – fejtette ki az ügyvéd.
A szó elszáll…
A szakember hozzátette, egészen más a helyzet, ha megállapodtak előzőleg.
– Ha előre szólt a vállalkozó, hogy ennyit fog kérni a kiszállásért, és ezt a megrendelő elfogadja, akkor köteles kifizetni. Ez a megállapodás szóban is megtörténhet, mivel nincsen írásbeli kötelezettség. A szóban való megegyezés viszont azért veszélyes, mert ha ezután nézeteltérés van, előjöhet akár a bizonyíthatóság kérdése is – mesélte el Salamon András.
Az ügyvéd azt tanácsolja az ilyen esetekben, hogy még ha szóban is állapodott meg a két fél, mindenképpen egy visszaigazoló SMS-t küldjön valamelyikük, amire válasz is érkezzen, mert így elkerülhetők később a félreértések. A legjobb megoldás az e-mail, amiben feketén-fehéren tisztázzák az anyagiakat.