A május 29-én történt hajókatasztrófa vizsgálata során felvett jegyzőkönyvek szerint az előzésre vonatkozó hajózási szabályok mellett a vízen való találkozás, illetve a hajóútvonalak keresztezésének a szabályait is megsérthette a Viking Sigyn kapitánya – írja a Magyar Nemzet.
A lap azt írja, hogy a szakértők szerint a Sigyn hajóvezetőjének nem csak az AIS-rendszerén kellett volna látnia a Hableányt és utuk kereszteződését, de a radarján, és szabad szemmel is. A hajózási szabályzat márpedig kimondja, hogy ha a hajó vezetője összeütközés veszélyét észleli, egy nagyon rövid hangokból álló sorozatot kell leadnia a hajónak.
A Viking Sigyn érkezett hátulról, ám a hajó vezetője egyáltalán nem észlelte az ütközést, így jelzést sem adott le.
A kihallgatási jegyzőkönyvekből kiderült: a Viking amerikai utasai kiabáltak Csaplinszkij kapitánynak, hogy „hajó, hajó, állj!”, illetve hogy elütött egy kisebb hajót. Csaplinszkij utóbbira mondta, hogy „What?” – „Micsoda?”. Ez 21 óra 6 perc 7 másodperckor történt.
A Sigyn mögött érkező Viking Ingi hajóvezetője 21 óra 9 perc 57 másodperckor oroszul hívta a Sigynt. „Itt vagyok. Jura, mi történt?”, Csaplinszkij válasza: „Összeütköztem valami hajóval. Látsz valamit mögöttem?” A válasz: „Mögötted semmit nem látok”, majd az Ingi megállás nélkül áthajózott a hullámsírba küldött Hableány, illetve a felső fedélzetéről a vízbe esett, illetve ugrott utasok felett, aztán továbbállt.
Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. sértetti képviselőjeke erre azt mondta, hogy vizsgálni kell a segítségnyújtás elmulasztását is nemcsak Jurij Csaplinszkij, hanem az Ingi személyzete esetében is.