Aktuális

Élőben láthatjuk, ahogy szitává lyuggatják a budai várat

Címkék
budai Vár

Zs.V. 

Létrehozva: 2019.07.03.

Ki ne nézné meg közelről, ha tehetné, hogyan zajlott a tatárjárás vagy a 1848–49-es forradalom, persze minden sérülés nélkül? A technikának hála, egy szemüveg is elég, hogy évszázadokat mehessünk vissza az időben.

360 fokban mindent mutat körülöttünk

Már nem csak álom, hogy úgy lássunk egy régi csatát, mintha mi is benne lennénk. Egy magyar cég, a VR Tours egyedülálló módon rekonstruálta a budai Vár „életének” fontos eseményeit. 1240-től egészen 1956-ig bezárólag követhetjük, hogyan éltek az emberek, milyenek voltak a háborúk azon a helyen, ahol éppen állunk. Egy közel két óra hosszúságú városnéző sétát terveztek meg, ami a budai Várnegyed öt ikonikus pontját érinti. Ezeken az állomásokon a túrázók felvehetik a cég által biztosított VR, virtuális valóságot mutató szemüvegeket, és azonnal belecsöppennek az éppen aktuális történelmi jelenetbe. A szemüveggel a résztvevők 360 fokban mindent láthatnak maguk körül, ugyanis a lencse helyett egy képernyő van beépítve, amellyel tökéletes felbontásban, három dimenzióban tárul eléjük a múlt.

Egy évig dolgoztak a technikán

Egy ilyen technika elkészítése és összehangolása nem egyszerű, a fejlesztők kilenc hónapon keresztül dolgoztak azon, hogy az összesen hét darab, 3–6 perces videó tökéletes legyen.

– Egy szoftverfejlesztő cég a teljes környezetet, az animáció­kat, az embereket, a ruhákat, az épületeket is próbálták a legkorhűbben megvalósítani a semmiből – magyarázta a Borsnak Kurucz Márton, a VR Tours operációs igazgatója. A technológia hasonlóan készült, mint egy számítógépes játék: egy komputeren megrajzolt és beépített, majd animált videós tartalom, amit a szemüvegen keresztül vetítenek a látogatóknak. 

– Ezt egy két hónapos összehangolás követte, az apróbb hibák kijavítása. A fejlesztőknek azért is tartott ilyen sokáig a virtuális valóság kialakítása, mert nem nagyon volt még ilyen csoportos VR-túravezetés, így minden esetleges hibáknál maguknak kellett kitalálni a megoldást. Azt is meg kellett oldani, hogy a túra alatt a húsz darab VR-szemüveg egyszerre  és hibátlanul működjön. Ki kellett építeni az internethálózatot, összehangolni az eszközöket. Természetesen apró hibák és nehézségek mindig akadnak, de ezeket próbáljuk a lehető legjobban és leggyorsabban megoldani – avatta be a részletekbe a Bors olvasóit Kurucz.

Mekkora is valójában az a 8K?

A 8K-s televíziók most kezdik ellepni a piacot. A szemnek szinte felfoghatatlan élményt nyújtanak. Sokkal több pixel van benne, mint a hagyományos tévékben: képes a 7680×4320 képpont felbontású álló- vagy mozgóképek megjelenítésére, több mint 33 millió pixel van benne, míg egy régebbiben csak 2 millió. Minél több ilyen apró képpont, azaz pixel van egy eszközben, annál élesebb és színesebb a kép. Ugyanakkor a 8K-s tévét még nem lehet teljesen kihasználni, mert ehhez a csatornáknak is 8K-s felbontásban kellene sugározniuk az adást, ami még nem elérhetô. De filmeket már lehet ilyen tökéletes minôségben nézni.

Sok idő után rosszul is lehet lenni tőle

Nem olcsó mulatság egy ilyen túra felépítése. Egy darab szemüveg közel 100 ezer forint, amiből egyből húsz kell, és ehhez jönnek még a háttéreszközök, a különböző szoftverek, amelyek szintén komoly összegeket jelentenek.

– Maga az elkészített virtuális valóság 8K felbontásban készült el, viszont a szemüvegek nem tudnak ekkora formátumot lejátszani, ezért a látoga­tók „csak” a 4K világát élvezhetik. Nagyon várjuk, hogy ezt a tényleges 8K-s felbontást is meg tudjuk majd csinálni, hiszen mégiscsak úgy képzeltük el a képi világot – mondta az igazgató, megjegyezve, ehhez kicsit még várni kell, hiszen ez is elképesztő eszközbeszerzést jelent.

Nem mindenkinek ajánlott azonban a virtuális valóságú szemüveg. A gyártók tizenkettő–tizennégy éves kor alatt nem ajánlják, ugyanis a rendszeres használat nem tesz jót a fiataloknak. A gyerek nem biztos, hogy el tudja választani a virtuális világot a valóságtól. Kurucz Márton arra is felhívja a figyelmet, hogy ritkán, de előfordulhatnak rosszullétek, ugyanis az eszközök hatnak az egyensúly-érzékelésünkre is.

Egy pár perces vetítéstôl kicsi az esély egy komolyabb rosszullétre, de több órányi játék már okozhat hányingert, szédülést is. 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek