Magyarország üzemanyaggyártása egy kisebb városrésznyi területen zajlik. A Mol százhalombattai feldolgozójában állítják elő a hazai szükséglet szinte egészét, amelynek a folyamatát most a Vasárnapi Bors munkatársai is végigkövethették.
Forrás: Vaskó Tamás
Magyarország egyik, ha nem a legnagyobb ipari vállalatánál természetesen sokkal összetettebb az üzemanyag gyártása és egyéb komponenseinek vegyi, kémiai és ipari szétbontása, valamint felhasználása, mint egy egyszerű pálinkafőzde működése. Betekintést nyerhettünk a százhalombattai finomító kulisszái mögé, ahol hazánk üzemanyag-fogyasztásának túlnyomó többségét előállítják. Egyértelmű: ha a Mol gyártelepe nem működne, akkor megállna az élet az országban.
Már az érkezéskor megtapasztalhattuk: itt rendkívül komoly biztonsági előírások vannak érvényben. Szigorú regisztrációkon, ellenőrző pontokon és kapukon át vezet az út a gigászi feldolgozóközpontokig, ahol az ország legjobb szakemberei felügyelik a megfelelő működést.
Ha már biztonság: megfelelő védőöltözet, bakancs, sisak és szemüveg nélkül elképzelhetetlen a belépés. Miután ez megvolt, a bemutatóterembe kísértek minket, ahol egy maketten érzékeltették, milyen óriási a vállalat alapterülete. Az úgynevezett Dunai Finomítóban az elmúlt több mint ötven évben 300 millió tonnánál is több kőolajat dolgoztak fel. A Mol százhalombattai területén jelenleg ötvenöt üzem van, évi mintegy 8 millió tonna kőolajat fogad be, és gyakorlatilag száz százalékig fel is dolgozza.
Az üzemanyaggyártásra alkalmatlan vegyületekből fűtőanyagot és elektromos áramot állítanak elő, és a végső maradék kokszot is továbbítják egyéb felhasználásra. Mindez azt jelenti, hogy gyakorlatilag nincsen hulladékanyag-kibocsátásuk az üzemeknek.