Aktuális

A Bors utánajárt – Öngyulladó autók: zárlat vagy motorhiba okoz tüzet

H. N. Zs.

Létrehozva: 2019.08.09.

Jó néhány esetet regisztráltak világszerte önmagától kigyulladó vagy akár porig égő autókról, pedig ezek döntő többsége szakszerűen karbantartott, prémiumjármű. A Bors egy magyar eseten keresztül járt utána a lehetséges okoknak.

Sűrű füst a Hyundaiból

A Bors olvasója, Szilvia levélben keresett meg, hogy elmesélje saját kálváriáját. A hölgy egy Hyundai tulajdonosa, amely önmagától gyulladt ki.

– Arra lettünk figyelmesek, hogy valami büdös, égett szag áramlik be az udvarról. Hallottuk, ahogy kiabálnak az utcán az emberek: Hívjanak tűzoltót! Kirohantunk és csak akkor vettük észre, hogy a mi autónk ég. Sűrű, fehér füst szállt fel a motortérből – magyarázta Szilvia a Borsnak.

Az időjárás nem lehet felelős

Extrém időjárási viszony nem okozhat öngyulladást, hiszen az autókat teszteknek vetik alá, amik 60–70 fokos külső hőmérsékletre vannak tervezve. Ráadásul az autók fényezésekor fényezőkamrába teszik őket, ahol 100–110 fok feletti hőmérséklet van, és azt is ki kell bírniuk.

– Totális pánik lett úrrá rajtunk, a rémülettől teljesen lebénultunk. De utána lehiggadtunk, elővettük a poroltót, kinyitottuk a tűzforró motorháztetőt. Ekkor már harminccentis lángok csaptak a magasba, de két fújással sikerült megfékezni a tüzet. Szilvia és családja viszonylag jól viselik a történteket, hálásak, hogy nem történt nagyobb baj. Szerencsére senki nem ült az autóban, így sérülés sem történt.

– Rettegek attól, hogy folyamatos félelemben kell éljek attól tartva, hogy az autó melyik pillanatban hagy újra cserben – meséli Szilvia.

Égnek a prémium BMW-k

Pintér Zoltán igazságügyi gépjárműszakértő szerint Szilvia esetében nem zárható ki, hogy az ABS modulátorban keletkezett egy elektromos zárlat, és ez okozhatta a tüzet. A szakértő hozzátette: az elektromos tüzek gyakran maguktól is elalszanak.

– Ebben az esetben – mivel a márka minden költséget vállalt és a hibát elismerte – a Hyun­dainak nem kötelessége igazságügyi szakértőt bevonni, hiszen az autóra a garanciát tovább vállalja – állítja a szakember.

Elmondása szerint nem túl gyakoriak a gépjárműtűzesetek és ritkán okoznak akkora tüzet, hogy az egész jármű leégjen. Bőségesen van rá idő, hogy a sofőr leállítsa az autót és kiszálljon. Szilvia esetében azt tanácsolja a szakember, hogy ha nem bízik az autóban, adjon tovább rajta.

– A BMW-tüzek kapcsán eléggé beleástam magam a témába. Többször előfordult, hogy egy BMW menet közben kigyullad és 3–4 perc alatt teljesen leég. Itt nem elektromos tűzről van szó, hanem nagy valószínűséggel valamilyen motorproblémáról. Azt gondolom, hogy a BMW hozzáállása megdöbbentő, figyelmen kívül hagyja a problémát.

Tartson a kocsiban poroltót!

Tartson a kocsiban poroltót! Ha menet közben füst- vagy égett szagot érzünk, azonnal szálljunk ki az autóból és ellenőrizzük azt. Ha füst száll fel a motortérből, óvatosan oldalról nyissuk ki a motorháztetőt résnyire, hogy a tűzoltókészülékkel be tudjunk fújni. Ha tudjuk, áramtalanítsuk az autót. Célszerű az autóban habbal oltó tűzoltókészüléket elhelyezni, hiszen használatával időt nyerhetünk, és más bajba jutott társunkon is segíthetünk. Fontos a gyors helyzetfelismerés, azonnali segítségkérés és segítségnyújtás!

Nem volt semmi előjel

– Az ABS gomb kigyulladása és az autó kigyulladása között néhány óra telt el, ami idő alatt – szombat délután – esélyem sem volt szervizt találni. Mióta elvitték az autót, a fejleményeket várom. Cserekocsit négy napra kaptam, a szerviz ennyi időt vesz igénybe. Saját költségemre béreltem autót, az összeg már százezer forint fölé rúg. Végül a barátnőmtől kaptam kölcsön egyet, de vajon meddig élhetek vissza a jóindulatával? – fakadt ki Szilvia.  
 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek