Jó néhány esetet regisztráltak világszerte önmagától kigyulladó vagy akár porig égő autókról, pedig ezek döntő többsége szakszerűen karbantartott, prémiumjármű. A Bors egy magyar eseten keresztül járt utána a lehetséges okoknak.
A Bors olvasója, Szilvia levélben keresett meg, hogy elmesélje saját kálváriáját. A hölgy egy Hyundai tulajdonosa, amely önmagától gyulladt ki.
– Arra lettünk figyelmesek, hogy valami büdös, égett szag áramlik be az udvarról. Hallottuk, ahogy kiabálnak az utcán az emberek: Hívjanak tűzoltót! Kirohantunk és csak akkor vettük észre, hogy a mi autónk ég. Sűrű, fehér füst szállt fel a motortérből – magyarázta Szilvia a Borsnak.
– Totális pánik lett úrrá rajtunk, a rémülettől teljesen lebénultunk. De utána lehiggadtunk, elővettük a poroltót, kinyitottuk a tűzforró motorháztetőt. Ekkor már harminccentis lángok csaptak a magasba, de két fújással sikerült megfékezni a tüzet. Szilvia és családja viszonylag jól viselik a történteket, hálásak, hogy nem történt nagyobb baj. Szerencsére senki nem ült az autóban, így sérülés sem történt.
– Rettegek attól, hogy folyamatos félelemben kell éljek attól tartva, hogy az autó melyik pillanatban hagy újra cserben – meséli Szilvia.
Pintér Zoltán igazságügyi gépjárműszakértő szerint Szilvia esetében nem zárható ki, hogy az ABS modulátorban keletkezett egy elektromos zárlat, és ez okozhatta a tüzet. A szakértő hozzátette: az elektromos tüzek gyakran maguktól is elalszanak.
– Ebben az esetben – mivel a márka minden költséget vállalt és a hibát elismerte – a Hyundainak nem kötelessége igazságügyi szakértőt bevonni, hiszen az autóra a garanciát tovább vállalja – állítja a szakember.
Elmondása szerint nem túl gyakoriak a gépjárműtűzesetek és ritkán okoznak akkora tüzet, hogy az egész jármű leégjen. Bőségesen van rá idő, hogy a sofőr leállítsa az autót és kiszálljon. Szilvia esetében azt tanácsolja a szakember, hogy ha nem bízik az autóban, adjon tovább rajta.
– A BMW-tüzek kapcsán eléggé beleástam magam a témába. Többször előfordult, hogy egy BMW menet közben kigyullad és 3–4 perc alatt teljesen leég. Itt nem elektromos tűzről van szó, hanem nagy valószínűséggel valamilyen motorproblémáról. Azt gondolom, hogy a BMW hozzáállása megdöbbentő, figyelmen kívül hagyja a problémát.
– Az ABS gomb kigyulladása és az autó kigyulladása között néhány óra telt el, ami idő alatt – szombat délután – esélyem sem volt szervizt találni. Mióta elvitték az autót, a fejleményeket várom. Cserekocsit négy napra kaptam, a szerviz ennyi időt vesz igénybe. Saját költségemre béreltem autót, az összeg már százezer forint fölé rúg. Végül a barátnőmtől kaptam kölcsön egyet, de vajon meddig élhetek vissza a jóindulatával? – fakadt ki Szilvia.