Forrás: AFP
Nyugat- és Kelet-Európát kötötte össze az egykori luxusvonat, az Orient expressz, ami a 19–20. században élte fénykorát. Világszerte ismertté a krimikirálynő Agatha Christie tette 1933-as regényével, ami egy gyilkosság rendkívül fordulatos nyomozását örökíti meg. Azt kevesen tudják, hogy sok szálon kötődik Magyarországhoz.
Csak I. osztályú jegyek
Az expressz egy belga üzletembernek, Georges Nagelmackers-nek köszönheti létrejöttét. Tíz Amerikában eltöltött éve alatt látta, hogyan teljesítenek a luxusvonatok.
Az Orient első próbaútja egészen rövid volt, a Párizs és Bécs közötti 1350 kilométeres távot 27 óra 57 perc alatt tette meg 1882-ben. Alig egy év múlva már hosszabb vonalra eresztették: 1883. június 5-én Párizsból egészen Konstantinápolyig robogott, Münchenen, Bécsen, Budapesten és Bukaresten át. A menetidő négy napig tartott a 3000 kilométeren. Az expressz a felső tízezer utasait célozta meg, arisztokratákat, üzletembereket, és csakis I. osztályú jegyet lehetett váltani rá. A vonat egy mozdonyból, két poggyászkocsiból, két hálókocsiból és egy nagy étkezőkocsiból állt. Először még tikfaburkolat volt rajta a borítás, a sötét acélt a háború után kapta meg. Hazánkban egészen 689 kilométer hosszan haladt át, de később az Orient expressz útvonala Budapesten kettévált Belgrád és Bukarest felé, így összesen 1048 km hosszban közlekedett magyar területen, ami a teljes útvonalnak körülbelül egyharmada.
35 hálókocsit húzott
A filmekből is ismert, tekintélyes hosszát valójában csak 1982-ben nyerte el, már harmincöt amúgy felújított hálókocsival. Az Orient expressz egyetlen régebbi vagonja mementóként a magyar fővárosban maradt: 1965 és 1986 között a Városligetben állt, egy 1912-es gyártmány. Mivel étkezőkocsi volt, erre is használták, Múzeum Presszó volt a neve. Nem csoda, hogy a szerelvény itt maradt, ugyanis az expressz létrejöttében Magyarországnak is komoly szerepe volt. A 19. századi magyar vasútpolitika nagy figyelmet fordított a balkáni államokkal való jó összeköttetés kialakítására. A ligetben álló szerelvényt aztán 1986-ban elszállították, restaurálták, és a mai napig a budapesti Vasúttörténeti Parkban látható. A helyére egy másik vonatszerelvény került, ami évtizedekig kávézóként működött, de annak nem volt köze az Orient expresszhez.
Hófogság ihlette meg
A luxusvonat 136 évét behálózták a katasztrófák. Így kapott ihletet az expressz egyik híres utasa, Agatha Christie is. Az írónő ismert volt arról, hogy mindig útközben írt – nem volt íróasztala –, tehát a vonaton is. Az egyik legismertebb eset 1891-ben történt, amikor egy görög rablóvezér és a bandája kisiklatták az expresszt. Athanasos csak magas váltságdíjért cserébe akart elengedni az utasokat. Természeti katasztrófák, üzemi balesetek is sűrűn előfordultak útjai során. Már 1883-ban Varciorova közelében árvíz késleltette az előrehaladást, pár nappal később ugyanitt földcsuszamlásba futott. Hóakadályok is többször előfordultak: 1929-ben Isztambul előtt a magas hóban elakadt a luxusvonat. A nagy hideg miatt a tüzelő gyorsan elfogyott, az élelmiszer is fogytán volt. A közeli falvakban sikerült utánpótlást szerezni. A vonat tizenegy nap múlva szabadult a hó fogságából – úgy tartják, ez az eset ihlette meg Agatha Christie-t a Gyilkosság az Orient expresszen megírására. Az is előfordult 1901-ben, hogy a mozdony túlszaladt a frankfurti pályaudvar ütközőbakján, és a falat ledöntve, a vendégek legnagyobb megdöbbenésére a vasúti étteremben állt meg.