Aktuális

Városban nem kötelező bringásoknak a sisak - ismerje meg a kerékpáros közlekedés szabályait!

B. B. A.

Létrehozva: 2019.08.14.

Egyre népszerűbb a kerékpáros közlekedés, sokan azonban az erre vonatkozó szabályokat sem tudják. Révész Mariusz kormánybiztos kezdeményezésére adták ki a Közlekedési Kisokos munkafüzetet. 

Bringával a KRESZ szerint az úttesten, a járdán, a kerékpárúton és a kerékpársávon lehet haladni. Az úttesten viszont csak abban az esetben, hogyha nincs külön kerékpárút, vagy gyalogút, és akkor is mindig az úttest jobb oldalán szabad tekerni. De ami talán még ennél is fontosabb, hogy hol nem szabad biciklizni. Ezeket az utakat mindig jelzik a táblák, de előfordulhat, hogy olyan is két kerékre pattan, akinek nincs jogosítványa, így számára nem feltétlenül lehetnek azok egyértelműek. Az viszont talán mindenkinek egyértelmű, hogy a kerékpározást tiltó táblás részeket el kell kerülni, de ha erre nincs lehetőség, akkor legalább le kell szállni a bicikliről és járdán sétálva tolni kell.

A típuson sok múlik

Mielőtt az ember biciklit vesz, gondolja végig, milyen terepen fogja használni. 

1.Városi bringa: ez a legjobb iskolába, munkahelyre, vagy elgurulni vele a boltba.

2.Mountain bike: arra találták ki, hogy hegyen-völgyön, árkon, bokron át lehessen vele tekerni. Aszfaltra, városba nem az igazi.

3.Túrakerékpár: nagy távolságokra is alkalmas és akár a csomagokat is kényelmesen magunkkal vihetjük rajta.

4.Országúti bringa: ezzel lehet a lehető leggyorsabban suhanni az aszfalton. A világ leghíresebb kerékpárversenyén, a Tour de France-on is ilyenekkel kerülik meg a versenyzők Franciaországot mindössze 3 hét alatt.

5.BMX: látványos trükkök bemutatására találták ki.

6.Fatbike: a különösen széles gumijának köszönhetően szinte mindenen átgurul. Erdőn-mezőn-havon tekerve is érdemes kipróbálni.

7.Cargobicikli: áruszállításra használják. Előnye, hogy nagyvárosokban sokszor olyan helyre is be lehet vele menni, ahová autóval nem.

A kötelező felszerelés

1. Két jól működő fék

2. Jól működő kormányszerkezet

3. Fehér vagy sárga fényű első lámpa

4. Piros fényű hátsó lámpa

5. Fehér színű első prizma

6. Piros színű hátsó prizma

7. Borostyán sárga színű küllőprizma ( legalább az első keréken legalább 2 darab) vagy fényvisszaverő csík a gumin

8. Csengő

+1: Hasznos a láthatósági mel­lény, ha nagyon rosszak a fényviszonyok

A holttér veszélyes

Véletlenül se legyen a biciklis egy autó holtterébe, vagyis ott, ahol még a visszapillantó tükörből sem látszódik.

1. Soha ne álljunk meg egy nagy jármű előtt, mögött, mellett közvetlenül.

2. Soha ne előzzünk jobbról nagy járművet egy kereszteződésnél.

3. Mindig próbáljunk meg szemkontaktust tartani az autós sofőrjével.

4. Ha nem érezzük magunkat biztonságban egy nagyobb jármű mellett, inkább toljuk fel a járdára a kerékpárt.

Nem mindegy, hogyan vesszük be a kereszteződést

Ha biciklivel szeretnénk fordulni, minden esetben kell „indexelni”. Ezt a kerékpáron úgy tehetjük meg a KRESZ szerint, hogy a karunkat felemeljük a törzsünk mellett és kinyújtjuk, a tenyeret pedig ki kell fordítani. Minden esetben a manőver előtt hátra kell nézni. Ugyanez igaz arra is, hogyha valamilyen akadályt szeretnénk kikerülni. 

Fontos!

Főútvonalon 12 éves kor alatt nem szabad kerékpározni. A behajtani tilos táblával jelölt utcába egyetlen esetben hajthat be bringás, ha a tábla alatt jelezve van: kivéve kerékpárosok.

Kell a távolság

Természetesen az autósnak is figyelmesnek kell lennie a kerékpárossal szemben. Ha egy sofőr megelőz egy bicajost, a cangás és a kocsi között legalább 1,5 méter távolságnak kell lennie, városban viszont elegendő az 1 méter, írja a Közlekedő kisokos munkafüzet, amely tavaly mintegy 200 ezer példányban jutott el a 4. és 5. osztályos iskolásokhoz.

Védje a fejét, de hogyan?

A bringássisak viselését a KRESZ csak egyetlen esetben írja elő: lakott területen kívül, 40 kilométeres óránkénti sebesség felett.

Nem mindegy, hogy viseli az ember a sisakot, ezt is szabály írja elő.

1. A sisaknak vízszintesen kell feküdnie a fejen, és a szélének kétujjnyi magasságban kell lennie a szemek felett.

2. A sisak fejgyűrűjét olyan szorosra kell állítani, hogy a pántot kikapcsolva a fej enyhe megrázásával is maradjon a helyén a fejvédő.

3. A két pánt kicsivel a fül alatt érjen össze V alakban.

4. Az áll és a pánt között egyujjnyi hely maradjon. A pánt ne akadályozza a hátranézést vagy a levegővételt.

TIPP

Hogy könnyebben észrevegyenek bennünket a sötétben, használhatunk fényvisszaverő csíkokkal ellátott hátizsákot, ruhát, de pár száz forintért fényvisszaverő pántot is be lehet szerezni, amit csuklóra, bokára lehet rátenni. 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek