Tudta, hogy az autók megjelenésekor a lámpák, fényszórók még nem voltak a jármű kötelező felszereltségének részei?
Az autózás története során az utat megvilágító autólámpák is bődületes változásokon mentek át. A Skoda Múzeum összeállítása bemutatja ezt az elképesztő fejlődést.
Kevesen tudják, hogy az autók megjelenésekor a lámpák, fényszórók még nem voltak a jármű kötelező felszereltségének részei. Az 1906-ban megjelent első Voiturette A-modellhez például egy acetilénlámpát lehetett külön extraként rendelni, amelynek fénye elegendő volt az adott autó sebességéhez. Az elektromos fényszórók az 1920-as éveben kezdtek először megjelenni, és váltak egyben szériafelszereltséggé is. A Skodánál elsőként a 110-es modellen találunk elektromos lámpákat, amelyeknél a luxusautóhoz képest egészen primitív módon lehetett a távolsági és tompított fényt kapcsolni: a lámpa egy tartószerkezeten volt, és egy kar segítségével tudta a vezető a lámpatestet billenteni.
A 30-as években megjelent Skoda 645 elejére már modern megjelenésű, bentről kapcsolható fényszórók kerültek. Egyetlen típus, név szerint a Skoda Popular Monte Carlo egészen különleges megoldást mutatott, amelyet valószínűleg a kor útviszonyai is ihlettek: a dizájnos fényszórót egy védőrács mögött helyezték el. Apró, de fontos fejlődés volt a Skoda Octavia 1960-ban megjelent változatában, hogy a városi és a távolsági fényszóró egyaránt a vezetőfülkéből volt váltható, ami a legfurcsább, a kuplungpedál mellett, a padlón elhelyezett kapcsolóval.
A Skoda 125 a márka első modellje, ahol a fényszórót integrálták a hűtőrácsba. A korábbi kerek és ovális lámpákat váltotta le, és első alkalommal kerültek mellé az irányjelzők, és nem az első lökhárítóba. A Superb 2001-ben jelentkezett a bi-xenon fényszóróval, amely dinamikus magasságállítást és a lökhárítóból kiemelkedő mosóberendezést kapott. Persze még csak rendelhető extraként. A LED-technológia az Octavia 3. változatában mutatkozott be, az RS változat lökhárítójába épített lámpában.
A fényszóróba csak 2012-ben került bele az Octavia 2012-es és a SuperB 2013-as modelljében. Az elmúlt egy évtizedben nagyon felgyorsultak az események. A halogénlámpákat felváltották a xenonok, amelyeket rögtön elsöpört a LED. Ez a technológia ugyanakkor egyből magával hozta az intelligens, vezetőt segítő asszisztensrendszereket is, amelyek a forgalmi helyzet figyelembevételével állítják be a menetfényeket a legjobb hatásfokúra, a környezet zavarása nélkül.
Az intelligens rendszer lényege, hogy a LED-es távolsági fényszóró önálló kis diódákból áll, amelyek hozzájuk kapcsolt lencsékkel, fényvisszaverőkkel működnek együtt. A gyorsan reagáló vezérlőegység irányításával a diódák a helyzetnek megfelelően külön-külön bekapcsolódnak, kikapcsolódnak vagy tompított fényerővel világítanak.
Ha az autóba épített kamera szemből érkező járművet észlel, a LED-mátrix tompítja az elhaladó járműre irányuló fényt, a köztes és környező területre pedig továbbra is teljes fényerőt ad.