Aktuális

Ilyen a kerék fejlődése - Faküllőtől a könnyűfém tárcsákig

Bors

Létrehozva: 2019.10.20.

Az autózás fejlődését bemutató sorozatunkban ezúttal a kerekek fejlődé-sét tekintjük át a kezdeti faküllősöktől az aktuális nagy méretű könnyűfém  keréktárcsákig.

Forrás: shutterstock

A Václav Laurin és Václav Klement által Mladá Boleslavban gyártott első autó a Voiturette A-típus volt, amelyet 1905 és 1910 között építettek. Ezek az autók a szekerekről is ismert faküllős kerekeket kaptak, amely acélvázat kapott, és erre az abroncsokat. A kerék egyetlen központi csavarral rögzült a tengelyre. Extraként rendelhető volt huzalküllős kerékkel is, ezt azonban Angliából importálták a csehek.

A rossz útminőség miatt gyakoriak voltak a defektek, így 1911-ben az S-modellen jelent meg először a pótkerék. Igazából ez csak a karima volt és a gumiabroncs.

A húszas évek végéig kellett várni, hogy megjelenjenek a kerékpántra szerelt abroncsok, amelyeket hat csavarral lehetett a küllős részhez rögzíteni, melyek cserénél maradtak a tengelyen, csak az abroncs cserélődött. Ér­de­mes megfigyelni, hogy a kerék még mindig fából készült.

A következő évtized hozta meg a préseltfém-kerekeket, és miután alkalmas volt a tömeggyártásra, így az áruk, ezzel együtt az autók ára is jelentősen csökkent. A pótkerék hátulra került, és nem volt ritka, hogy két komplett kerék is volt az autóban, készre felszerelve.

A könnyebb küllős kerekek 1934-ben jöttek divatba, mint amilyenek a Skoda Popular modellre is kerültek. Gyakran fehér csíkot is kaptak az abroncsok. Újdonság volt a csomagtérbe helyezett pótkerék, amely kellően nagy volt akár két komplett kerék befogadására is. Ez a stílus egészen az ötvenes évekig kitartott, túlélve közben a világháborút is.

Dizájnváltást csak az Octavia hozott 1960-ban, majd ez a lemezfelni fejlődött tovább a Skoda 125L-re. Ennél az autónál 1989-ben a 13 colos keréktárcsákon már megjelentek a nyílások a fék hűtéséhez, és műanyag díszítő kupakot kapott a kerékközép. Hasonló felniket kapott a Favorit is, bár a szellőzőnyílások nagyobbak és szögletesebbek lettek, és a Favorit volt az első modell, amelyhez a kései időszakban már könnyűfém keréktárcsát is lehetett rendelni.

Az alapító Laurin és Klement valószínűleg nagyon elcsodálkozna, hova jutott a keréktrend, hiszen a közelmúltban bemutatkozott Karoq alumínium ke­réktárcsái kifejezetten szép di­zájnt kaptak. Napjaink autóvásárlói nagy többségben már ilyen könnyűfém tárcsákkal rendelik autóikat.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek