Egy madár miatt is zuhantak már le repülők, ehhez képest drónokat küldenek be valakik a ferihegyi reptér légterébe. Ezekkel az eszközökkel háborúkban már bombáznak is, így a hatóságok simán likvidálhatják azokat.
Öt repülőgép és a rajtuk lévő több száz utas nem tudott leszállni kedden este a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, mert egy engedély nélkül használt drón repült az egyik futópálya fölé. Az érintett pályát, majd egy másik drón miatt nem sokkal később a másik futópályát is lezárták, a normál üzem csak másfél órával később, este fél tízkor állt vissza, miután az eszközök elhagyták a helyszínt. Mindez azért különösen érdekes, mert egy nappal korábban, hétfőn már lejátszódott ugyanez. A két napon összesen 21 járatot érintettek az incidensek.
A Budapest Airport és a HungaroControl Borsnak küldött tájékoztatása szerint a drónok a futópályát és az irányítótornyot is megközelítették a levegőben, szándékosan zavarták és veszélyeztették a légi közlekedést.
A reptér tiltott zóna
– A 250 grammnál nehezebb eszközök reptetéséhez légtérengedély szükséges, de a repülőterek környezetében alapvetően szigorúan tilos ilyen drónokat használni. Bizonyos gyártók drónjai fizikailag be sem tudnak repülni a tiltott zónákba – mondja a Borsnak a Drón Akadémia vezetője, Daubner Csaba. – Egy uniós jogszabály szerint a kezelőnek muszáj látnia az eszközt használat közben, de a technika ezt is megoldja: a kijelző térképet és élőképet is mutat, így akár négy kilométerről is irányíthatunk egy hobbidrónt – magyarázza Daubner, aki csapatával az elmúlt egy évben 1500 embert, köztük az összes állami hatóság munkatársait kiképezte a drónok megfelelő használatára. Mint mondja, az egynapos képzés nem kötelező, de ajánlott. A végén mindenki a jelzésekkel és jogszabályokkal a fejében, valamint üzemeltetési tudással távozhat.
Börtönévek járnak érte
A drónhasználat során rendkívül fontos, hogy a repülőtér forgalmát vagy más légi, vízi, közúti közlekedést és így emberéletet semmilyen formában ne veszélyeztessünk. Aki ezt megteszi, polgárjogi és büntetőjogi felelősséggel tartozik – hívja fel a figyelmet dr. Havas-Sághy Gábor ügyvéd, infokommunikációs szakjogász.
– Álláspontom szerint a futópálya fölé reptetéssel a légi közlekedés veszélyeztetése mellett a közérdekű üzem megzavarása is megvalósult. Ezekért hosszú börtönévekre is számíthat az elkövető, ha kiderül a kiléte. Amennyiben nem is véletlenül tévedtek arra a drónok, az súlyosbító tényező – mondta a Borsnak az ügyvéd, akitől azt is megtudtuk: a hatóságok egy gyors mérlegelés után dönthetnek úgy, hogy a földre kényszerítik az eszközt. – A szó szerinti lelövésen és a behálózáson kívül rádióhullámokkal vagy más technikai módon is meg tudják ezt oldani.
Jövő júliustól egyébként szigorodnak majd a drónozás szabályai, a 25 deka feletti eszközök például azonosítókötelesek lesznek.
Egyre több a pilótapanasz
A Bors megtudta: az ügyben a Repülőtéri Rendőrigazgatóság légi közlekedés veszélyeztetésének gyanúja miatt folytat nyomozást ismeretlen tettes ellen. A nyomozás érdekeire tekintettel azonban bővebb tájékoztatást nem adott a rendőrség.
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. idén januári közlése szerint egyébként egy év alatt megnégyszereződött a szabálysértő drónreptetésekkel kapcsolatos bejelentések száma – emlékeztetett az Airportal.hu. Tavaly ugyanis több mint egy tucat repülőgép személyzete jelezte a légiforgalmi irányítóknak, hogy drónt láttak a gépek közelében. Az egyik legkirívóbb eset 2018 novemberében történt, amikor egy érkező járat pilótája azt jelezte, hogy egy drón mindössze hatvan méterrel volt a repülőgép alatt.