Az autósoknak érdemes előregondolkodni, és elkezdeni a felkészülést a zordabb, télies időjárásra. A szakértők szerint legkésőbb most, november elején érdemes gumiabroncsot cserélni gépjárművünkön, és egy alapos ellenőrzésnek alávetni a kocsit. A gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban érdemes megfogadni a szakemberek tanácsait.
1. A nyári abroncs egyszerűen nem alkalmas a téli közlekedésre. Mindez a számok felől közelítve: ha a fenthagyott nyári abroncs miatt okozunk balesetet, a kár már egyetlen karosszériaelem sérülése esetén is nagyobb lesz, mintha vettünk volna négy téli abroncsot.
2. A széles méret-, ár- és minőségi kínálatból nem könnyű kiválasztani az adott felhasználó számára legideálisabb abroncsokat. Használt vásárlásánál legyünk alaposak, szemmel nem látható, rejtett hibái is lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet eredményezhetnek.
3. Vásárláskor érdemes kikérni a szervizes véleményét. Vegyük figyelembe az autó típusát, a gyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásokat, és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autózunk a téli időszakban!
4. A téli szettből minden kerékre azonos típusú és mintázatú abroncsot kell felhelyezni. Ha elkopott vagy sérült valamelyik, a vele azonos tengelyen forgó másikat is ki kell cserélni, ha annak kopottsága már jelentős. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát nem lehet becsapni! Új abroncs választásánál segít a néhány éve kötelező matrica, erről néhány fontos paraméter leolvasható.
5. Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkezőket mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék-hajtású autóról van-e szó.
6. A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le. Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre”, 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre kiváló alkalom a szezonális csere. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell.
7. A hatósági előírások szerint a mintázati ároknak minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter.
8. Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt! A leszerelt abroncsokat is nézzük át; ha újakat kell venni, van rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt. Persze a téli felkészítés nem csak az abroncsok cseréjéből áll. Mindenképpen ellenőriztessük a hűtőrendszerben a fagyálló fagyáspontját, nehogy meglepetés érjen a nagyobb hidegben! Az ablakmosó folyadékot is cseréljük télire! Valamint a fényszórók és ködlámpák ellenőrzése, beállítása is fontos a korai sötétedés miatt.