Tavasszal az autósok közt a legtöbb beszélgetés az utak állapotáról, a mérhetetlen nagy kátyúkról, kráterekről szól. Talán idén nem lesz akkora a probléma, hiszen a pusztító fagyok elmaradtak, de minden sofőr szerencsétlenségére a korábbi időkből maradt elég tankcsapda az utakon.
Évente sok millió forintban mérhető az a kár, melyet a kátyúk okoznak, és akkor még nem beszéltünk azokról a balesetekről, amikor a kátyúkikerülési hadművelet okoz törést. Az autósok gyakran nem képesek elkerülni, sőt egyáltalán meglátni az útba mélyedő lyukakat, és este, illetve korlátozott látási viszonyok közt a helyzet még rosszabb. Biztosan sokan vannak olyanok, akik egy esős napon a pocsolyába hajtva nem annyira a víz fröcskölését, mintsem a futómű fájdalmas koppanását „élvezték”.
Minden ilyen nagyobb ütés után érdemes gondosan átvizsgálni az abroncsokat, illetve a futóművet. Egy elhúzó autó, egy keresztben álló kormány pontos jel a futómű fizikai sérülésére. Sajnos az abroncsoknál nem ennyire egyértelmű a helyzet, hiszen a belső sérülések nem feltétlen láthatók elsőre, egy rejtett szálszakadás későbbi kilométereken, akár hetek múlva okoz csak puklisodást a gumi oldalfalán vagy futófelületén. Ilyen később jelentkező hiba lehet az „elmászott futómű” is, ami fokozott gumikopással mutatja ki a károsodást. A dolog veszélyét az adja, hogy az abroncs jelenti a kapcsolatot az úttal, és egy nagy sebességnél bekövetkező defekt akár halálos balesetet is eredményezhet.
Szakértők szerint az autósok bár kivédeni nem tudják ezeket az eseményeket, a károk csökkentése érdekében érdemes az abroncsokat a gyárilag előírt nyomáson tartani, és azt rendszeresen ellenőrizni. Ez amellett, hogy védi a futóművet, akár 40 százalékkal is meghosszabbíthatja az abroncs élettartamát. Az alacsonyabb nyomás, vagyis a lapos gumi, illetve a túl kemény abroncs is fokozza a károsodás veszélyét, ami a felnire és a futóműre méri a legnagyobb terhelést. Amennyiben kétsége van a sérüléssel kapcsolatban, érdemes felkeresni egy márkaszervizt, vagy gumis-futóműves szervizt.
Amennyiben burkolathibát észlel és az érintett útszakasz a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe tartozik, annak bejelentését megteheti a területileg illetékes megyei vagy autópálya-szakasz diszpécserszolgálatánál, illetve a társaság Útinform szolgálatánál a +361 336 2400-es telefonszámon.
Fontos kiemelni, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az országosan közel 32 000 kilométernyi közúthálózat üzemeltetéséért felel. Ebbe beletartoznak az autópályák és autóutak – kivéve az M5-ös és M6-os autópálya, mivel azok koncessziós kezelésben vannak –, valamint a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai is. A településeken belüli utak jelentős része önkormányzati kezelésben van, Budapesten a fő- és tömegközlekedési útvonalak a Budapest Közút Zrt.-hez tartoznak, a többi fővároson belüli szakasz pedig a kerületi önkormányzatok kezelésében van. Így kátyút bejelenteni is az illetékes fenntartónál kell.