Ellenőrzést tartott az Európai Bizottság az internetes áruházak körében: rengetegen fennakadtak a rostán.
Huszonhét uniós tagország webshopjait vizsgálta meg az Európai Bizottság, a közel ötszáz online bolt fele nem felelt meg a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak. Online vásárláskor az eladó köteles egyértelműen tájékoztatni a vásárlót a kiszállítás módjáról, az elállási jogokról és a termékhiba esetén igénybe vehető lehetőségekről.
Az Európai Unióból rendeljen inkább!
Egyre többen veszik igénybe a webshopokat, hiszen elég az internetes oldalról kiválasztani a terméket, beletenni a virtuális kosárba és már csak várni kell, hogy házhoz hozza a futár. Felmerülhet a kérdés: mit tehetek, ha a termékem hibás, visszaveszik és biztosan visszakapom a pénzemet?
A webáruházaknak van egy úgynevezett ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek) menüpontja, ahol mindent fel kell tüntetniük, ami a termékekkel kapcsolatos. Ebbe beletartozik a garancia, a hibás termékek visszavétele és a pénzvisszafizetés menete is.
Az Európai Unión belüli online áruházak egészen megbízhatóak, hiszen egy egységes jogszabályrendszer korlátozza működésüket – mondja a Borsnak Siklósi Máté, a Cp Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft. ügyvezetője.
Olvassa végig a véleményeket!
Persze nem árt az óvatosság, mert a csalók mindenhol feltűnhetnek. Siklósi Máté a következőket tanácsolja, hogy biztosan ne kerüljünk a hálójukba.
Először is nézze meg, hogy az adott internetes áruház szerepel-e a jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldal listáján. Másrészt érdemes megnéznie, hogy mikor alapították meg az adott céget, mert ha csak idén, akkor előfordulhat, hogy átverésre készülnek.
A véleményeket is figyelmesen olvassa végig, rengeteg minden kiderülhet belőle – tanácsolja a szakértő.
A vevő állja a visszaküldést
De mi történik, ha a megrendelt termék gyári hibás, vagy csak szimplán nem tetszik?
Nem hibás termék esetén minden webáruház köteles 14 napig visszavenni az árut, és ha kell, visszatéríteni az árát.
Az unión belül kibonthatja a csomagolásból és ki is próbálhatja a terméket, viszont az unión kívülről bontatlan csomagolásban kell visszaküldenie – magyarázta Siklósi Máté. A fogyasztóvédelmi szakember elmondta, amennyiben bizonyítottan gyári hibás a termék, akkor kötelesek a vállalkozások két évig visszavenni, kicserélni vagy visszatéríteni annak árát.
– Ha internetes áruházban vásárol, számolnia kell azzal, hogy a visszatérítést saját költségen kell fedeznie, ami hazánkban pár ezer forintos összeg, de ha messziről rendel, akkor több tízezer forintba is kerülhet. Ha bejelentette panaszát, akkor minden esetben vissza kell kapnia a pénzét, maximum a folyamat lesz nagyon lassú – mondja az ügyvezető.
Hol lehet reklamálni?
Ha nem akarják visszavenni a gyári hibás terméket, akkor nyugodtan jelezze a hatóságoknak, első körben például a békéltető testületnek. Külföldi problémák esetén az Európai Fogyasztóvédelmi Központ felé nyújtsa be panaszát.