A koronavírus gyors európai terjedése miatt az autóiparban is fennakadások jönnek, miután a héten több márka is gyártóüzemeinek átmeneti bezárása mellett döntött.
Forrás: MTI
Elsőként az olaszországi Fiat-üzemekben fejezték be a gyártást, majd szorosan ezt követően a PSA Csoport, vagyis a Peugeot, Citroën és Opel márkák termelését állították le a héten.
Ez már érinti a magyarországi szentgotthárdi üzemet is, de az Audi győri gyára is leállította a termelést. A Suzuki esztergomi gyárában a határzár mellett is próbálták fenntartani a termelést, végül csakúgy, mint a Mercedes kecskeméti gyára is inkább a bezárás mellett döntöttek. A Suzuki esetében ez 3200, míg a kecskeméti üzem esetében 4000 dolgozót érint.
Két hét zárt kapu
A Volkswagen Csoport is üzemeinek kezdetben két hétre való bezárását jelentette be, melynek több oka is van, és ezen okok valószínűleg a többi márkára is egyaránt érvényesek.
Először is dolgozóik, munkásaik egészségét tartják szem előtt, hiszen amikor az emberek már nem találkozhatnak játszótéren vagy koncerteken, nem mehetnek templomba vagy este egy étterembe, és már nem vásárolnak autót, illetve a Volkswagennek például beszállítási problémái is vannak, a termelés nem mehet egyszerűen úgy, mintha semmi sem történt volna.
Tragikus kereskedelem
Amellett, hogy természetesen a hazai kereskedésekben sem folyik éppen érdemi munka, ezek a gyárleállások azokra a megrendelt és még le nem gyártott autókra is hatással lesznek, melyeket a vásárlók már epekedve várnak.
Várhatóan a szervizelést egyelőre ez még nem érinti, bár az alkatrészgyártó üzemek is leállnak sorra, a raktárakban lévő cseredarab-mennyiségek hosszabb távon biztosítják a biztonságos közlekedéshez szükséges alkatrész-utánpótlást.
A kereskedők várnak
Az autókereskedők egyelőre kivárnak, de elképzelhető, hogy a kereslet csökkenése miatt akár további kedvezményeket is nyújtanak majd, ugyanakkor ez csak a raktárkészleten lévő autókra vonatkozhat.
A gyárak leállásai miatt ugyanakkor hosszabb távon, az év végéig komoly fennakadások is lehetnek az ellátásban, hiszen a most bezárt gyárak hetekig nem fognak termelni, ami még csökkenő kereslet mellett is egyes típusoknál fennakadásokat is hozhat.
Ez például a családi kedvezménnyel megrendelt, és már egyébként is alkalmanként féléves várakozási idővel számoló modelleknél további jelentős csúszásokat hozhat.
Rontja a magyar vásárlók helyzetét, hogy az autógyárak hazánkban kedvezőbb, általában nyomott árakon értékesítik autóikat, így amikor vissza is áll majd a termelés, akkor sem valószínű, hogy először nem a jól fizető német és más nyugat-európai piacokon fogják a késéseket behozni, és addig a magyar piacra kevesebb autót juttatnak csupán.
Szóval aki arra készült, hogy a családi akcióban érkező autó finanszírozásához a jelenlegi autó értékesítésével járul hozzá, nekik azt javasoljuk, még várjanak az értékesítéssel, mert egyelőre senki nem fogja tudni megmondani, mikor is érkezhet meg az új autó.